Offscreen 2017

Hip hip hoera! Tijd om een kaarsje uit te blazen, want Offscreen viert dit jaar zijn tiende verjaardag. Al 10 jaar lang serveert dit festival ons een heerlijke mix van alles wat weird, tegendraads en wansmakelijk is. Plaats van afspraak is de al even excentrieke Cinema Nova in het hartje van Brussel, alsook de Cinematek, BOZAR en cinema RITCS, en dit van 8 tot en met 26 maart.

De cultfilms van morgen

Hoofdreden om af te zakken naar het festival blijft de selectie Offscreenings. Recente films die vaak net iets te eigenzinnig zijn voor het bioscoopcircuit en dus ideaal voer zijn voor wie van films houdt die buiten de lijntjes kleuren. Dit jaar kunnen we ons verlekkeren op klinkende films als The Greasy Strangler (foto), We Are the Flesh (Tenemos la carne), The Love Witch en Prevenge. Openings- en slotfilm dit jaar zijn respectievelijk de Frans-Belgische kannibalistische coming of age-film Grave en de tentakelseksfilm La Region Salvaje.

Artistieke porno

Dat het festival niet verlegen is om een streepje bloot wisten we al. Dit jaar lijken ze een stapje verder te gaan door enkele films die de grens tussen artistiek en pornografie niet zozeer aftasten dan wel compleet naast zich neerleggen. Twee van deze films, Café Flesh en Nightdreams, worden persoonlijk voorgesteld door hun regisseur: Stephen Sayadian die voordien werkzaam was als creatief directeur bij het erotische magazine Hustler. Verder staan ook enkele films uit het controversiële oeuvre van de Poolse cineast Walerian Borowczyk op het programma. Borowczyk maakte heel wat furore in de jaren zestig en zeventig met zijn  erotische sprookjes als La bête, Blanche, Contes Immoraux en Les héroïnes du mal.

Once Upon a Time in Czechoslovakia

Over Oost-Europese sprookjes gesproken, dit jaar kan je op Offscreen een hele resem macabere Tsjechische verfilmingen van sprookjes ontdekken waaronder Beauty and the Beast, The Little Mermaid, Three Nuts for Cinderella, The Golden Fern en Krysar – The Pied Piper. Deze laatste is bovendien een stop-motion meesterwerkje van Jiří Barta die een masterclass zal geven en van wie ook Toys in the Attic op het programma staat.

Beauty and the Beast-regisseur Juraj Herz is ook te gast op het festival dit jaar en dus mogen ook andere films uit zijn oeuvre niet ontbreken. Van het Gotische Morgiana en vampirische auto’s in Ferat Vampire tot zijn persoonlijke meesterwerk The Cremator, Herz staat garant voor heel wat stylistische rariteiten. Zeker ook niet te missen binnen deze selectie is ten slotte Marketa Lazarova (foto), een middeleeuw epos van František Vláčil en vaak gelauwerd als een van dé beste Tsjechische films ooit.

Cult op z’n oosters

Gaan we een beetje verder naar het oosten, dan komen we terecht bij de Aziatische cinema. Uiteraard mag Japan hier niet ontbreken, en dus tekent het ultieme enfant terrible van de Japanse cinema, Takashi Miike, present met de doldwaze Yakuzafilm The Mole Song: Hong Kong Capriccio en keert Kyoshi Kurosawa terug naar zijn roots met Creepy.

AIs je drang naar een stevige portie horror nog niet verzadigd, dan mag je ook alvast het Zuid-Koreaanse The Wailing (foto) in je agenda noteren. Verder trekken we ook naar Indonesië voor enkele foute jaren tachtig actiefilms, waaronder Lady Terminator, een heuse The Terminator rip-off met een vleugje magie, en The Devil’s Sword, een Indonesische interpretatie van het Sword & Sorcery-genre.

In het kort

Ten slotte staan er ook nog enkele kortfilms op het programma, hetzij als voorvertoning bij een langspeelfilm alsook tijdens de Shortscreen en Apocalypse 69 Night. Die laatste biedt je trouwens de kans om Lucifer Rising en Invocation of my Demon Brother van Kenneth Anger te ontdekken op het grote scherm! Voor meer info over Shortscreen kan je terecht op onze zustersite kortfilm.be. Hier geven we ook gratis tickets weg, maar haast je want de plaatsen zijn beperkt.

Het volledige programma en alle informatie over het festival zelf vind je op www.offscreen.be.

 

Jeroen Van Rossem