ANIMA 2006 - 25ste festival van de animatiefilm

Van 24 februari tot en met 5 maart vindt in Brussel de 25ste editie van ANIMA plaats. Ook dit jaar brengt het Festival van de Animatiefilm de gebruikelijke mix van nationaal en internationaal werk, van zowel bekende als minder bekende animatoren, aangevuld met de nodige evenementen, lezingen, retrospectieven, workshops en muziekoptredens. Het aanbod ziet er alleszins fris en gevarieerd uit. Tachtig kortfilms uit meer dan vierentwintig landen nemen deel aan de internationale kortfilmcompetitie, verdeeld over zes programma?s. Maar ook de lijst met langspeelfilms is veelbelovend. Hierop prijken o.a. recente kleppers als Tim Burton?s Corpse Bride, de experimentele slotfilm Renaissance en Grand Prix d?animation Annecy-winnaar District!. Speciale aandacht gaat dit jaar uit naar de Russische en ? jawel ? Belgische animatiefilm. Die laatste zit al een tijdje in de lift, en dat is ook de organisatie van Anima 2006 niet ontgaan. Zo staat er tijdens Anima Belga (voorheen Dit Is Belgisch) een projectie van de beste studentenfilmpjes van het KASK op het programma, waaronder het met diverse prijzen overladen Flatlife van Jonas Geirnaert. En in de gangen van het Auditorium 44 loopt de tentoonstelling ?Stop Motion, Made in Belgium?. Daarnaast kan je in Pathé Palace ?These Things Take Time? gaan bewonderen, een installatie van B. Bruno Payn, student aan Sint-Lukas. Het evenement Futuranima onthult dan weer de korte carrière in de tekenfilmsector van bekende Belgische stripauteurs als Morris (Lucky Luke), Franquin (Guust Flater) en Peyo (De Smurfen). Nog meer werk van eigen bodem is te zien in een special over Picha, landgenoot en maker van het hilarische ?Tarzoon, La Honte de la Jungle?. In ?Mon Oncle d?Amérique est belge?, een documentaire van RTBF-journalist Françoise Walravens, gunt hij ons een blik achter de schermen van zijn vierde langspeelfilm met de veelbelovende titel: Blanche Neige, La Suite. Een andere tekenfilm van zijn hand, ?Le Big Bang? uit 1987, staat eveneens op het menu. Over making of?s gesproken. Galen Shu, hoofdanimator van Bluesky Studio (Ice Age, Robots) is één van de gastsprekers en Merlin Crossingham van Aardman Studios komt vertellen over het productieproces van hun eerste langspeelfilm Wallace & Gromit: the Curse of the Were-Rabbit. Een film die, samen met de nieuwe Astérix (Astérix et Les Vikings) en Kirikou (Kirikou et les bêtes sauvages), vooral iets jongere kijkers naar het festival moet lokken. Wie anima zegt, zegt anime. Een retrospectieve van één van Japans beroemdste regisseurs en tevens de eregast van het festival, kon dan ook niet ontbreken. Isao Takahana zit al meer dan 40 jaar in het vak en stond aan de wieg van de poëtische, meer gevoelige anime. De tien films in uiteenlopende stijlen getuigen van zijn veelzijdig talent, met ?Tombstone for Fireflies? als absoluut meesterwerk. Het Londense festival ?Onedotzero? is uitgenodigd om een greep uit haar catalogus te presenteren. Dit initiatief moedigt kruisbestuivingen aan tussen animatie en andere kunstvormen, zoals muziek, videoclips (Wavelength 05), mode, architectuur of een combinatie van dit alles (Wow + Flutter 05). Zoals eerder vermeld laat ook Rusland zich van zijn beste kant ziet, met een panorama over heden en verleden. Magia Russica is een documentaire over Soyouzmultfilm en Fedor Kitruk, respectievelijk Ruslands bekendste animatiebedrijf en de allergrootste animator die het land ooit gekend heeft. Nieuwe producties van gevestigde waarden als afstudeerprojecten van jong talent krijgen een programma toebedeeld. Tenslotte wordt het 25-jarig bestaan van Anima toepasselijk gevierd met een reeks van vier seconden durende korte animatiefilms van Belgische makelij, die allemaal iets te maken hebben met dit getal; en een heuse AniMEERnacht, een vertoning van de Kortfilm Top 25 Aller Tijden die tot in de vroege uurtjes zal duren.