Open Doek Festival

Begonnen als Focus op het Zuiden introduceerde de organisatie van Open Doek in 1992 voor het eerst wereldcinema bij het grotere publiek, vandaag 15 jaar later zijn ze uitgegroeid tot een volwaardig en gevestigd filmfestival naast het Brugse Cinema Novo festival en het kleinschaligere Afrikafilmfestival. Het aanbod in Turnhout is steeds zeer divers, zo zijn er enkele grote films zoals Curse of the Golden Flower en Babel, maar ook heel wat Belgische premières van onder meer Still Life, de nieuwe Jia Zhang-Ke, I Don?t Want To Sleep Alone, de nieuwe van Tsai Ming-lian en Syndromes and a Century, de nieuwe van Apichatpong Weerasethakul die vorig jaar nog heel de wereld aangenaam verraste met de horrorfilm Tropical Malady. Daarnaast vielen er onbekende pareltjes van over de hele wereld te ontdekken. De film 4:30 van Royston Tan uit Singapore sleepte de hoofdprijs in de wacht tijdens de prijsuitreiking die afgelopen weekend plaatsvond. In de jury zaten onder andere Els Dietvorst, KVS directeur Jan Goossens, stripauteur Judith Vanistendael, beeldhouwer Philip Aguirre y Oegui, actrice Natali Broods en zanger Frank Mercelis. De jury looft de film voor "de mengeling van poëzie, esthetiek en de woordeloze expressiviteit". De prijs omvatte een distributiepremie van niet minder dan 6.000 euro. De Iraanse film Mainline van Rakhshan Bani-Etemad en Mohsen Abdolvabah over een moeder wiens dochter aan heroïne verslaafd is, won twee andere prijzen, waaronder de opmerkelijke Behind The Scenes Award die werd uitgereikt door gedetineerden uit Merksplas. Die film won ook de prijs voor beste Arabische film. De jongerenjury bekroonde Beaufort, een Israëlische film van Joseph Cedar. De Amnesty Award ging naar Dimache à Kigali van de Canadese regisseur Robert Favreau, over een romance die zich afspeelt tijdens de Rwandese genocide. De Kid-Z jury bestaande uit jongeren uit het middelbaar onderwijs kozen dan weer voor Dorm, een lichte horrrorfilm uit Thailand van Songyos Sugmakanan. De nieuwe categorie beste documentaire film werd uitgereikt aan I for India van Sandhya Suri. Een docu gebaseerd op de videodagboeken van de Indiase familie Suri die in de jaren zestig naar Engeland emigreerden en het thuisfront via hun videos op de hoogte hield van hun leven.