Docville 2013

Docville 2013 is vrijdag 3 mei uit de startblokken geschoten met de ijzersterke opener The Imposter. Deze bijzondere documentaire brengt een onthutsend verhaal dat te gek lijkt om waar te zijn, en waarin leugens, verzinsels en acteren deel worden van het onderwerp, met andere woorden van de werkelijkheid. Regisseur Bart Layton speelt die verwarring tussen waar en vals nog verder uit door te kiezen voor een uitgesproken cinematografische stijl waardoor The Impostor bijna voor een psychologische thriller –‘based on a true story’ - zou kunnen doorgaan.

 

Palmares 2013

CANVAS juryprijs Beste Internationale Documentaire: Expedition to the End of the World (Daniel Dencik)  
SABAM grote prijs "Weten & Geweten": A River Changes Course (Kalyanee Mam) 
Juryprijs Beste Belgische Documentaire: Behind the Redwood Curtain (Liesbeth De Ceulaer) 

 

Daarmee is de toon gezet voor Docville 2013 waar volgens organisator Johan Van Schaeren de genre cross over voor een programmatorische spreidstand heeft gezorgd. De hedendaagse documentaire schurkt steeds meer aan bij andere genres, getuige daarvan de vele docu-ficties, video-essays, activistische films, kunstenaarsportretten en muziekdocu’s die op het programma staan. Natuurlijk bestaan al die mengvormen al veel langer maar worden ze vandaag veel meer mainstream binnen het documentaire genre.  Het voordeel van zo’n brede waaier is dat er voor ieder wel wat wils tussen zit. We gaan even met een schuin oog door het programma en lichten enkele hoogtepunten uit.

 

Wat de nationale competitie betreft tippen we onder meer The Sound of Belgium. Deze fascinerende trip doorheen de opkomst van de Belgische new beat scène toont dat er achter het gekende commerciële succesverhaal een hele underground scene van experimentele elektromuziek aan voorafging die bevolkt wordt door even obscure als kleurrijke figuren. Een andere film die we even uit de Belgische selectie lichten is The Circle, een heel aparte documentaire die via de omweg van gewone mensen die in de buurt wonen van het CERN complex ingaat op de grote levensvragen die wetenschappers in dit gigantische complex onderzoeken. Hierdoor krijgt het wetenschappelijk onderzoek naar ‘het godsdeeltje’ niet alleen enkele kritische kanttekeningen maar wordt vooral eens in een heel ander perspectief geplaatst.

 

Enkele actuele thema’s die doorheen het programma aan bod komen zijn vanzelfsprekend de besognes van vandaag, zo blijft de teloorgang van het milieu een onuitputtelijk thema voor hedendaagse filmmakers (More than Honey, F*ck for Forest, The Weather War, The Carbon Rush). Een absolute aanrader is A Fierce Green Fire: the Battle for a Living Planet, die een boeiend historisch portret schetst van de ontstaansgeschiedenis van de milieubeweging vanaf de jaren ’60 tot nu. Een warme ode aan het ecologisch activisme gebaseerd op de gelijknamige bestseller van journalist en ecologist Philip Shabecoff.

 

Een genre dat misschien dankzij het succes van films als Manufactured Landscapes of Into Eternity ook steeds meer ingang vindt is het audiovisuele docu-essay waarin de makers een uitgesproken poëtische beeldtaal vooropstellen om bepaalde onderwerpen op een alternatieve meer verstilde manier te gaan uitdiepen. Enkele voorbeelden uit het programma zijn Trains of Thoughts, over het verband tussen treinen en emoties; The End of Time, een meditatieve zoektocht naar het ultieme onverfilmbare element: de Tijd. En Leviathan, die een ongepolijste blik geeft van het extreme leven op een vissersboot die momenteel –ondanks zijn rauwe en gure esthetiek - festivals over de hele wereld aan het veroveren is.

 

In de module Shft ctrl staat de massale inburgering van het internet centraal met onder andere Terms and Conditions May Apply, over die vervelende kleine lettertjes die niemand ooit leest alvorens een download te openen, een account te openen of een online aankoop te doen. De docu Google and the World Brain vraagt zich af of we Google’s ambitieuze plan om elk boek ter wereld in te scannen en voor iedereen beschikbaar te maken nu als nobel of als duivels moeten opvatten. In We are Legion. The Story of the Hacktivists treedt de mysterieuze globale hackers groep Anonymous voor een stuk uit de schaduw en komt voor het eerst uitgebreid zelf aan het woord.

 

Ten slotte worden er ook een reeks artists films vertoond in museum M waarvan de absolute topper ongetwijfeld The Artist is Present is. De titel van deze docu verwijst naar de gelijknamige retrospectieve van de vermaarde performance kunstenares Marina Abramovic in het MoMA en geeft ook meteen het opzet van die tentoonstelling weer: tijdens de openingsuren zat de kunstenares op een stoel in de exporuimte waar bezoekers een op een voor haar konden plaats nemen, en wel of niet een gesprek of een andere vorm van interactie konden aangaan. Leven of kunst?

 

Kortom het uitgebreide programma is simpelweg te veel om op te noemen, kijk zeker ook eens naar de synopsis van Vergeet me Niet, I am in Space, The Act of Killing, Slow Food Story, The Final Member, Mea Maxima Culpa en de slotfilm When Bubbles burst.

Het volledige programma vind je op de website.