Anima 2015 - 34e Festival van de Animatiefilm

Laat ons toe om ons één keer per jaar opnieuw kind te voelen. Om wonderlijke geanimeerde werelden te ontdekken op het grote doek en onszelf te verliezen in de avonturen die de getekende figuren beleven. Om samen met andere gelijkgestemden weg te dromen in die duistere zaal in het hartje van Brussel. De magische plek waarover we het hebben is natuurlijk het Flageygebouw, waar jaarlijks het Anima filmfestival plaatsvindt. Van 13 tot en met 22 februari kan je hier terecht voor een rijke en diverse selectie van geanimeerde kort- en langspeelfilms voor zowel jong als oud.

 

Mogen we zeggen dat deze editie van anima een beetje in het teken staat van Studio Ghibli? Stiekem wel, want de fans worden getrakteerd met maar liefst drie films. Eerst en vooral zal de nieuwste film van het Japanse productiehuis te zien zijn op het festival. De regie van When Marnie Was There was in handen van Hiromasa Yonebayashi, die ons ook al The Borrower: Arrietty gaf.  Daarnaast kan je het Oscargenomineerde The Tale of Princess Kaguya, een meesterlijk visueel sprookje van Isao Takahata herontdekken. Takahata krijgt samen met Hayao Miyazaki en producent Toshio Suzuki ook een hoofdrol in The Kingdom of Dreams and Madness. Deze documentaire gunt de kijker een unieke blik achter de schermen van de legendarische studio.

 

Het Verre Oosten heeft natuurlijk meer te bieden dan enkel Studio Ghibli. Zo zal je de magie van de Japanse animatie ook kunnen ontdekken in Giovanni's Island van Mizuho Nishikubo. Maar Zuid-Korea laat zich evenzeer opmerken met The Fake, van The King of Pigs-regisseur en het absurde The Satellite Girl and Milk Cow. China is niet van de partij, maar vormt wel de achtergrond voor een mythisch verhaal in het Franse De 108 demonkoningen.

 

Andere Europese producties komen aangefladderd vanuit zowat elke hoek. Luxemburg geeft ons een bijzonder kijk op Poe met Extraordinary Tales, in het Hongaarse Manieggs - Revenge of the Hard Egg vechten eivormige personages het met elkaar uit, Spanje geeft ons horror gemaakt uit boetseerklei met Pos Eso en de Tsjechische geschiedenis wordt herbekeken in Husiti. Aardman, de Britse studio achter Wallace & Gromit mag dit jaar het festival openen met het langverwachte Shaun the Sheep.

 

Naast een knap programma aan langspeelfilms, heeft het festival zoals altijd ook een enorme selectie aan kortfilms voor u klaarstaan. Naast vaste waarden zoals de Best of Shorts, Dit is Belgisch, de Animeernacht en Futuranima, ligt de focus dit jaar op Nederland en Letland. Wil je meer weten over het kortfilmgebeuren, dan kan je snel een kijkje nemen op kortfilm.be.

 

Voor alle praktische details en het programma verwijzen we je graag door naar de website van het festival.