ONHEILSPELLENDE DERTIENDE EDITIE CULTFESTIVAL OFFSCREEN

Yay, Offscreen is terug! Drie lange weekends in maart is B- tot Z-cinema extravaganza gegarandeerd. De bad taste cinefiel krijgt opnieuw een hoop unieke prenten geserveerd op groot scherm. Festivalcentra zijn de onnavolgbare Cinema Nova, met haar legendarische bar, en de altijd topkwaliteit biedende Cinematek. Andere Brusselse screenings zijn er in Bozar, Cinema RITCS, Ciné Club INSAS en in de Kinograph van het hippe See U in Elsene. Offscreen tekent ook present in Kortrijk, Gent, Puurs, Luik en Namen.

 

Op deze dertiende editie staan drie modules centraal: Vamos A La Playa, met een selectie beach party en beach horror films, Aziatisch over the top werk dat met het (Hong Kong) Category III-label werd bedacht en About Time, vol verbijsterende tijdreizen. Special guest is de Amerikaanse horrorregisseur Jeff Lieberman. Voor de liefhebbers van niet alledaagse kortfilms staat een topeditie klaar van Shortscreen, gecureerd door onze zusterwebsite kortfilm.be.

 

Meer dan ooit geldt de tagline van het festival: join the cult! Alvast drie buitenbeentjes alsook ook hoogtepunten uit dit programma van meer dan zestig films: openingsfilm About Endlessness won de Zilveren Leeuw op Venetië 2019 –Roy Anderssons vorige, het diep tragische en tegelijk hilarische A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence was eerder al op Offscreen te zien.

 

Afsluiten doet Offscreen met Japanse horror: It comes (Kuru) is zowel in Brussel te zien als in De Studio in Antwerpen.  Daar tussenin komt met Monos een prijsbeest van Film Fest Gent aan bod. “Een overrompelende, briljant in beeld gezette mix van Lord of the Flies en Apocalypse Now”, las u eerder op Kutfilm.

 

In een heel ander register zitten foute sixties-musicals als Blue Hawaii met Elvis Presley en Angela Lansbury, en Heisser Sommer. Het strand blijkt dan weer een veel gevaarlijker plek in films met veelzeggende titels als The Horror of Party Beach, Blood Beach en Shock Waves – die laatste met haar onderwater nazi zombies. Nog onder de noemer Vamos A La Playa: de klassieke hard-boiled Yakuzafilm Sonatine van Takeshi Kitano.

 

About Time serveert klassieke publieksfavorieten als The Terminator, Back to the Future, Interstellar en de beste Star Wars afleveringen maar ook minder evidente titels als Idaho Transfer van Peter Fonda, The Final Countdown met Kirk Douglas en Je t’aime, Je t’aime van Alain Resnais. Zeker het ontdekken waard: weinig bekende science fictionparels als Triangle, Primer of Predestination met Ethan Hawke. Aan dit uitgebreide festivalluik, koppelt Offscreen een internationale conferentie rond hoe cinema omgaat met tijdreizen, relativiteit, causaliteit, paradoxen, lussen en wormgaten.

 

Nog minder evident op het grote scherm zijn de taboedoorbrekende Hong Kong Category III films - gebrandmerkt als niet geschikt voor een groot publiek, met allerlei genres van horror over harde actie tot erotiek en vaak mengvormen van dat alles. Denk zwevende wuxiascènes à la Crouching Tiger, Hidden Dragon met plotse seks, of brutale manga adaptaties. Enkele veelzeggende titels: The Eternal Evil of Asia, Sex and Zen, Devil’s Woman. Ongetwijfeld schockerend boeiend: Offscreen organiseert ook een conferentie over deze extreme films, met als titel ‘Past Censorship? Sex, Blood and Politics in Hong Kong’.

De professoren uit de beide conferenties zijn niet de enige internationale gasten. Ook de regisseurs van enkele bijzonder interessante films komen langs: het Duitse Ever After, het Zweedse Koki-Di, Koko-Da, het Spaanse Jesus Shows You the Way to the Highway en het Amerikaans-Belgische (!) Vivarium met Jesse Eisenberg. Speciale gast van het festival is tenslotte Jeff Lieberman, die vier films uit zijn wansmakelijke oeuvre presenteert: Squirm, Blue Sunshine, Just Before Dawn, Remote Control. Film is veel meer dan standaard Hollywood vertier, en Offscreen viert de beste rariteiten uit wat daar niet onder valt. Come and play!

 

Je vindt het volledige programma hier