Bad Neighbours 2

Genre: Komedie | Duur: 1u32 | 2016 | Release: 1 Januari 2016 | Land: VS | Regie: Nicholas Stoller | Cast: Seth Rogen, Zac Efron, Rose Byrne, Chloë Grace Moretz, Kiersey Clemons, Ike Barinholtz, Beanie Feldstein, Dave Franco, Lisa Kudrow, Hannibal Buress, Awkwafina

In de onvermijdelijke sequel op de succeskomedie Bad Neighbours, wordt zowat hetzelfde verhaal gebracht als in het origineel: een koppel gesettelde dertigers neemt het in de strijd om rust op tegen een studentenclub. Waar de voorganger nog matig wist te entertainen, wentelt Bad Neighbours 2 zich nog flagranter in een poel van idioot gestuntel, vulgaire humor en nonsensicale scenes die zelfs de doorsnee komedieliefhebber enige schaamte en hoofdpijn bezorgen.

Waar Seth Rogen en Rose Byrne in de vorige film nog een behoorlijk uitgewerkt personage aangeboden kregen, is nu echt alle samenhang zoek. Het duo rent van hot naar her waardoor elke scène wel een op zichzelf staand filmpje lijkt waarin ze Roadrunnersgewijs een plan uitproberen om van hun buren verlost te raken. Hier en daar worden we aan het lachen gebracht – dildo’s, kots, kak, nu en dan werkt het wel eens – maar de vermoeidheid slaat al snel toe, o.a. door de vele uitleggerige situaties en de voortdurende hysterie. Een grap met veranderde telefoonnummers sleept zo lang aan zonder ook maar een greintje humor dat op dat moment de film zelfs volkomen leegloopt.

Zac Efron keert terug in een veel sympathiekere versie, maar mag eens te meer vooral zijn imposante torso showen. Chloë Grace Moretz wankelt met haar beroerde vertolking als antagoniste akelig dicht op de rand van de vergeetput. Nog een jaar of twee en niemand weet nog wie dit actreusje is.

Ten top gedreven simplisme waar zelfs de doorsnee komedieliefhebber zich voor schaamt.

Nicholas Stoller blijkt nog maar eens een bijzonder onevenwichtige regisseur. Dialoogscènes filmt hij met tal van camera’s, waarna hij als een dolleman aan het monteren slaat. Geen enkel shot oogt overdacht. De dialogen zijn niet half zo spits als voorheen en een plot is er amper. Dan volstaan prepuberale grappen niet om je film als geslaagde komedie te bestempelen. Dit is ten top gedreven simplisme.

Dat Bad Neighbours 2 weinig subtiel seksisme bestrijdt en er heel gewoon gedaan wordt over gays, is nobel maar is hoogstens een pleistertje op een open beenbreuk. Afvoeren, die handel.

De meisjes lijken te winnen maar zien in dat hun brave buren daar aan bijgedragen hebben door hun eigenheid aan te moedigen. Dus huren ze gewoon hun huis om er een tweede verblijf van te maken voor hun groeiende studentenclub.