Black Mass

Genre: Misdaaddrama | Duur: 2u02 | 2015 | Release: 25 November 2015 | Land: VS | Regie: Scott Cooper | Cast: Johnny Depp, Joel Edgerton, Benedict Cumberbatch, Kevin Bacon, Rory Cochrane, Jesse Plemons, Dakota Johnson, David Harbour, Julianne Nicholson, Corey Stoll, Adam Scott, Peter Sarsgaard, Juno Temple

Johnny Depp had iets goed te maken. Na twee makke hoofdrollen in erg bedenkelijke films - Mortdecai en Transcendence- leek zijn glorietijd zelfs voorbij. Zijn vertolking als de befaamde crimineel James Bulger in de degelijke misdaadfilm Black Mass toont ons dat Depp zichzelf nog durft vernieuwen. Jammer dat de film zelf maar een onopvallende bedoening is.

Hoe dreigend Depp ook uit de hoek kan komen als meedogenloze gangster - bij momenten lijkt hij wel een ondode die uit zijn graf is opgestaan om zich zombiegewijs op zijn slachtoffer te storten - zijn vertolking mist eigenlijk iets aards, iets realistisch. In zekere zin zoekt de acteur te nadrukkelijk de aandacht van de kijker en manifesteert hij zich eerder als een showman, een Pacino haast, die zonder veel subtiliteit zijn personage vorm geeft.

Nu kan deze film dat best hebben. Ook de rest van de acteurs- onder wie Joel Edgerton en Benedict Cumberbatch - zetten flink aangedikte prestaties neer. Enkel Dakota Johnson gaat voor geloofwaardige dramatiek. Toch weet al dat mooie volk de boel niet echt tot leven te brengen. De alliantie die Bulger smeedt met de FBI-agent die hij uit zijn jeugdjaren kent, zorgt immers voor opmerkelijk weinig fut in de plot. Black Mass blijkt een vrij eentonige, routineuze en al bij al weinig interessante film, die nu en dan enkele extreme geweldscènes opvoert om zich toch enigszins te onderscheiden.

Black Mass blijkt een vrij eentonige, routineuze film, die enkele extreme geweldscènes opvoert om zich toch enigszins te onderscheiden.

Scott Cooper (Crazy Heart, Out of the Furnace) lijkt zich niet meer te willen ontwikkelen tot een cineast met persoonlijkheid. Hij weet Black Mass vaardig in te blikken en van een onderhoudend sfeertje te voorzien, maar de kijker raakt maar oppervlakkig betrokken en finaal gezien gaat de film snel op in een zee van gelijkaardige misdaadverhalen.

Bulger ontsnapt en weet tot 2011 uit handen van de FBI te blijven. Zijn kornuiten klappen allen uit de biecht. John Connolly, de agent met wie hij een samenwerking was aangegaan, wordt gearresteerd en zwaar gestraft.