Kong: Skull Island

Genre: Avonturenfilm | Duur: 1u58 | 2017 | Release: 8 Maart 2017 | Land: VS | Regie: Jordan Vogt-Roberts | Cast: Tom Hiddleston, Brie Larson, Samuel L. Jackson, John Goodman, John C. Reilly, Toby Kebbell, Thomas Mann, John Ortiz, Shea Wigham

Net als bij Jurassic World, Fantastic Four, Godzilla en The Amazing Spiderman zet de studio ook voor Kong Skull Island een relatief onervaren regisseur aan het roer van een potentiële blockbuster. Het blijft een raadsel waarom filmmakers wiens eerste producties met enige persoonlijkheid, een frisse verteltoon en sympathieke kleinschaligheid de overstap willen zetten naar gladde, inwisselbare mastodonten waarop het drukken van een eigen stempel slechts beperkt mogelijk is. Jordan Vogt-Roberts, de man achter het aanstekelijke en warmhartige Kings of Summer weet dan ook niet helemaal wat aan te vangen met deze spektakelprent.

In Kong: Skull Island wordt niet het vertrouwde verhaal verteld dat als King Kong al in 1933, 1976 en 2005 gebracht werd. Dit is een nieuw avontuur, waarin deze keer een groep wetenschappers en militairen vast komt te zitten op een eiland bewoond door oeroude creaturen, waaronder dus de befaamde reusachtige gorilla.

Hoewel van dit soort verhaal weinig complexiteit mag verwacht worden, blijkt deze popcornprent toch al na een kwartier teleurstellend vlak. De premisse lijkt nergens meer te zoeken dan wat gewelddadige confrontaties tussen mensen en monsters. Geen enkel personage komt daarbij los van het papier of toont ook maar enige karakterontwikkeling. De acteurs lijken aldus door de film te slaapwandelen. Wat ziet een oscarwinnares als Brie Larson hier meer in dan het snel verzilveren van de verworven roem? John C. Reilly lijkt voluit voor de scherts te gaan maar voelt elk moment volkomen misplaatst aan. Dat de film uitgerekend zijn clowneske personage nodig heeft om naar enige emotie te streven, duidt op de manke uitwerking van de andere figuren. De humor die nog voor enige dynamiek zou kunnen zorgen, is vermoeiend.

Opmerkelijk is ook het gebrek aan narratief ritme. Kong: Skull Island spring willekeurig van scène naar scène, zonder intrinsieke tijdsbeleving en lijkt gecoupeerd met een botte bijl. De plot lijkt daardoor in razend tempo afgehandeld te moeten worden. Aannemelijk dan ook dat de kijker volkomen onberoerd blijft en slechts op een primair niveau meeleeft. Dit is hoogstens spectaculair, zonder verdere cinemagenoegens.

Zwak uitgewerkte, karakterloze popcornfilm

Voor een oppervlakkige actieprent is Kong: Skull Island wel bijzonder mooi in beeld gebracht. DOP Larry Fong kan nochtans weinig interessante referenties voorleggen. Maar er wordt hier aardig met kleur en licht gespeeld, wat de film wel enig karakter geeft. Helaas is dit een afleidende verpakking van een lege doos.