Lean on Pete

Genre: Drama | Duur: 2u01 | 2017 | Release: 1 Januari 2018 | Land: VS | Regie: Andrew Haigh | Cast: Charley Plummer, Steve Buscemi, Chloë Sevigny, Travis Fimmel, Steve Zahn

Het gaat crescendo met de carrière van regisseur Andrew Haigh en de Brit is duidelijk niet van plan zich op één genre te laten vastpinnen. Na het frisse Weekend, de weinig omfloerste serie Looking en het fel geprezen relatiedrama 45 Years komt hij met op de proppen met een onverwachts Amerikaans en aandoenlijk, bitterzoet relaas over een jongen en een paard.

Die jongen, dat is de 15-jarige Charley, die niet echt iemand in de buurt heeft die voor hem zorgt. Hij hangt rond op de lokale renbaan en kan er aan de slag als hulpje van een paardenmenner. De bijna afgeschreven knol Lean on Pete krijgt al snel een bijzondere plaats in zijn hart.

Weinig Amerikaanse films wagen zich in de stoffige en uitgestrekte verlatenheid van de Pacific Northwest. Het blijkt de ideale achtergrond voor een coming-of-age-drama waarin eenzaamheid en emotionele isolatie de boventoon voeren. Charlie bevindt zich in overlevingsmodus. Hij uit zich slechts beperkt maar achter die starre blik zit een verborgen wereld van gevoelens. Het paard blijkt de katalysator te zijn.

We waren niet meteen onder de indruk van de 18-jarige Charlie Plummer toen we hem in All the Money in the World aan het werk zagen, als de ontvoerde kleinzoon. Lean on Pete toont echter dat we hier te maken hebben met een fel instinctieve acteur die zijn delicate personage met een groot gevoel voor realisme uitbeeldt. Zijn vertolking is subliem en ieder moment geloofwaardig.

Geloofwaardige, indringende cinema zonder opsmuk of sentiment.

Charlie’s onstabiele bestaan vol tegenslagen leidt echter geenszins tot sentimentele cinema. Haigh houdt de emotionele teugels strak, zet de dramatiek nergens dik in de verf, laat het paard en de natuur fungeren als klankbord waarbij geen emoties hoeven uitvergroot te worden. Lean on Pete groeit aldus snel uit tot een bezwerende, indringende film  - waarin op een bepaald moment misschien net iets te weinig gebeurt – die uiteindelijk aangrijpt zonder dat de filmmaker kunstgrepen moet uitvoeren. Cinema zonder opsmuk maar met des te meer impact.

Onderweg verongelukt het paard. Charlie trekt alleen verder tot hij eindelijk zijn tante terugvindt die voor hem zal zorgen.