Logan Lucky

Genre: Actiekomedie | Duur: 1u59 | 2017 | Release: 1 Januari 2017 | Land: VS | Regie: Steven Soderbergh | Cast: Channing Tatum, Adam Driver, Daniel Craig, Riley Keough, Katie Holmes, Katherine Waterston, Hilary Swank, Dwight Yoakam, Seth MacFarlane

Steven Soderbergh is terug terwijl hij eigenlijk nooit weggeweest is. Na het vermakelijke Behind the Candelabra kondigde hij zijn pensioen aan, zette vervolgens de uitstekende tv-serie The Knick op poten en bleef actief als producer van o.a. Magic Mike XXL en enkele andere televisiereeksen, om nu gewoon de draad van het regisseren weer op te nemen. Met Logan Lucky toont hij vooral dat hij er enorm veel zin in heeft, al is er weinig wezenlijk aan deze amusante heistmovie.

We maken kennis met een handvol personages met een hoek af, neergezet door een kransje trendy maar erg op dreef zijnde acteurs. Channing Tatum en Adam Driver spelen twee marginale broers die hopen de kluis van het racecircuit te kunnen kraken. De deskundigheid van kluizenkraker Joe Bang (Daniel Craig, die zichzelf lijkt heruitgevonden te hebben) zou hen van pas kunnen komen, maar dan moeten ze deze bleekharige driftkikker wel eerst uit de gevangenis helpen ontsnappen.

Je zou Logan Lucky gerust de verre boerenkinkel-neef van Ocean’s Eleven kunnen noemen. De protagonisten zetten hun pionnen uit en of het nu dom geluk is of een doordacht plan, alles gaat uiterst smooth. Dat herkennen we eigenlijk wel. We durven Soderbergh dus nu niet meteen heel geïnspireerd noemen, al komen de personages fris over en is de plot goed bedacht - maar ook wat vergezocht en nodeloos ingewikkeld verteld. De camera toont je enkel wat je moet weten en daar hoort dan ook wat narratief gepuzzel bij.

Amusante en vlot wegkijkende actiekomedie zonder veel poeha

Je bekijkt de perikelen van de hillbilly’s verder met een grijns en enige bewondering voor het visueel vernuft van Soderbergh, maar het vervliegt ook allemaal bijzonder snel. Men heeft zich duidelijk geamuseerd bij de opnames en het zelfvertrouwen spat er van af, maar essentiële cinema heeft dat nu ook weer niet opgeleverd.

Blij dat Soderbergh er dus niet echt mee gestopt is, maar we hopen op meer verrassing en uitdaging bij zijn volgende projecten.