Men

Genre: Horror | Duur: 1u40 | 2022 | Release: 8 Juni 2022 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Alex Garland | Cast: Jessie Buckley, Rory Kinnear, Paapa Essiedu

De jonge Harper denkt in een picturale cottage op het Engelse platteland tot rust te komen na een gruwelijke gebeurtenis waarvan ze zich afvraagt of ze er zelf ook schuld aan heeft. De vaderlijke uitbater Geoffrey ontvangt haar met een kenmerkende Britse onbeholpenheid maar hoe gemeend is zijn grapje over verboden fruit?

De appel die de door nachtmerries geplaagde Harper plukt is één van de fijne religieuze verwijzingen waarmee Alex Garland zijn derde film kleurt. Het bij momenten angstaanjagende psycho-horrordrama Men maakt verder gretig gebruik van de isolerende effecten van het Engelse landschap met zijn verdacht op elkaar lijkende bewoners om een macaber folkloristische vertelling te laten ontstaan die uiteraard doet denken aan het iconische The Wicker Man. Harper beleeft zowel in de idyllische omgeving met zijn benauwende treintunnels en ondoordringbare woud als in het fraaie landhuisje enkele onverklaarbare en creepy momenten die haar stilaan tot wanhoop drijven.

Op dit eerste niveau weet Garland een heel effectieve en spannende thriller op te bouwen die dankzij de uitstekende Jessie Buckley van een aardig dramatische fundament wordt voorzien. Men is op een tweede niveau echter ook een eigenzinnige uitbeelding van toxic masculinity, die wat vaag om een essentie heen draait maar niettemin vaak raak schetst hoe als vrouw je handelen en denken gekleurd wordt door wat de mannen om je heen bepalen en ze je toch kunnen laten geloven dat het allemaal aan jou ligt.

Macaber en gruwelijk folkloristisch horrorspektakel

Tenslotte weet Garland David Cronenberg flink te overtreffen met een ontstellende finale vol grandioos uitgevoerde bodyhorror die al even intens werkt als het hypnotiserende slot van zijn vorige film. Het intense camerawerk en de geluidsband vol wanklanken en machinale kreten die zowel lijken te waarschuwen als om hulp te vragen, hebben je als kijker tegen dan naar het puntje van je stoel gedreven.

Hoewel Garland ook met Men geen film maakt die unaniem geprezen zal worden, moeten we voor de derde keer vaststellen dat zijn audiovisuele stijl en narratieve vaardigheden prachtig samenvallen met een prima film als resultaat.