Miss Peregrin's Home for Peculiar Children

Genre: Avontuur | Duur: 2u07 | 2016 | Release: 29 September 2016 | Land: VS | Regie: Tim Burton | Cast: Asa Butterfield, Eva Green, Samuel L. Jackson, Ella Purnell, Judi Dench, Chris O'Dowd, Terence Stamp, Allison Janney, Rupert Everett

Dat Tim Burton ooit nog echt terugkeert naar het heerlijk poëtisch-macabere dat zijn beste films typeert, is hoogst twijfelachtig. Intussen is hij zelfs irrelevant geworden, moet zelfs de grootste fan toegeven. Met Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children laat hij tot onze opluchting een film met een zekere ziel los op het witte doek, maar tot echte magie leidt dat eigenlijk nergens.

Dit ingewikkelde verhaal rond een Amerikaanse tiener die naar Wales afreist om er het verleden van zijn net overleden grootvader te onderzoeken en er terechtkomt in een tehuis voor kinderen met speciale krachten, biedt Burton de kans enkele van zijn vertrouwde thema’s te bespelen: het koesteren van je fantasie tegen het ongeloof van de buitenwereld in, de voorliefde voor freaks en buitenbeentjes, de moeilijke relatie tussen vader en zoon, … We herkennen die zaken uit zijn beste werk.

Toch mist deze charmante familiefilm overtuiging. De plot vol bochten en sprongen moet in razend tempo verteld worden waardoor er geen plaats is voor een grondige uitwerking van personages en sleutelscènes. De cast is wankel. Eva Green heeft présence maar je kan zo twintig geschiktere actrices noemen die het personage van de excentrieke Miss Peregrine met meer daadkracht zouden spelen. Asa Butterfield is bij momenten aandoenlijk maar weet zichzelf vaak onvoldoende een houding te geven en Samuel L. Jackson hebben we nu wel al genoeg loos zien gaan.

Waar Burton zijn prent wel laat werken, is in sfeerschepping en visuele allure. Zijn sets zijn alweer om van te snoepen, het camerawerk is voortreffelijk en de effecten krijgen nergens de bovenhand. Toch mist de uitbeelding van de magische aspecten subtiliteit en wordt elke leuke vondst flagrant in beeld gebracht. Op elk moment blijkt dat dit een film is voor een groot publiek, zonder franjes. Wat humor had trouwens zeker geen kwaad gekund.

Innemend bij momenten, maar zonder veel overtuiging verteld

Wanneer de eindstrijd op de pier van Blackpool in een ongemakkelijk actietafereel ontaardt, valt er geen touw meer vast te knopen aan de vertelling. In het voorgaande heb je ook onvoldoende de bezieling achter dit project gevoeld. Innemend bij momenten en in zekere mate entertainend, weet Miss Peregrine’s… al bij al niet meer te zijn dan een onevenwichtig en gepolijst product.

Jake red iedereen, inclusief zijn opa door Barron in het verleden te vermoorden, zodat zijn opa nooit vermoord werd.