Office Christmas Party

Genre: Komedie | Duur: 1u45 | 2016 | Release: 7 December 2016 | Land: VS | Regie: Josh Gordon, Will Speck | Cast: Jason Bateman, Olivia Munn, Jennifer Aniston, T.J. Miller, Courtney B. Vance, Kate McKinnon, Rob Corddry, Jillian Bell

Die arme Jennifer Aniston. Niet alleen lijkt ze gedoemd weg te deemsteren in het rijk van onleuke en betekenisloze komedies, ze wordt daarbij dan ook nog eens steeds vaker gecast als de bitch van dienst. We zien haar in het representatieve Christmas Office Party alleszins niet één keer lachen en hoewel die zure smoel haar best staat, zien we ook stilaan de hopeloosheid van de uitgerangeerde comédienne doorschemeren. Misschien moet ze maar een zelfhulpgroep beginnen met Cameron Diaz?

In deze kruising van Project X en The Office loopt een kerstfeestje van een IT-bedrijf ferm uit de hand. Nochtans dreigt de firma opgedoekt te worden en moet er dus een belangrijke deadline gehaald te worden. Enkele goedbedoelende werknemers trachten de boel te redden.

Office Christmas Party voert meteen enkele stereotiepe figuren op. Jason Bateman mag voor de triljoenste keer de straight guy spelen die zijn waardigheid tracht te behouden in desastreuse omstandigheden. Dat deed hij eerder al met succes, maar nog veel vaker zonder. Ook dit keer zien we hem amper uit de verf komen, met dank aan het tamme en zoutloze script.

In de bijrollen zien we een labiel team allerlei kuren uithalen, waarbij Kate McKinnon (Ghostbusters) er het best in slaagt een komisch personage neer te zetten. Haar inspanningen vormen echter geen compensatie voor een plot die het vooral zoekt in excessen. Zoals zo vaak moeten drank en drugs de personages hun keurigheid van zich af laten schudden, waarna mensen hun penis in de 3D-scanner steken, een rendier uit het toilet drinkt en een snoepautomaat net geen levens eist.

Even smakelijk als rauwe kalkoen gevuld met eigen ingewanden.

In geforceerde pogingen het feestgedruis voelbaar te maken, maar zonder enig gevoel voor humor of narratief ritme, kabbelt dit slaapverwekkende gedoe verder zonder noemenswaardige komische momenten. Het regisseursduo Gordon en Speck stond er bij en keer er naar. De ridicule stunt die in de finale de samenhorigheid van het personeel moet onderstrepen, vormt de spreekwoordelijke hakbijl.

Je bekijkt dit rommeltje schouderophalend, je hoofd even laten leeglopend, tot de zaallichten je tot de orde roepen en een zeker schaamtegevoel je er aan herinnert dat je hiervoor betaald hebt.