San Andreas

Genre: Rampenfilm | Duur: 1u54 | Release: 0 - | Land: VS | Regie: Brad Peyton | Cast: Dwayne Johnson, Paul Giamatti, Carla Gugino, Alexandra Daddario, Kylie Minogue, Ioan Gruffudd

De rampenfilm moet zowat het meest verwaarloosde en gedoemde filmgenre zijn. Al te vaak wordt de nadruk gelegd op het spektakel en fungeren de personages slechts als speelbal van de natuur. Het is uitzonderlijk dat een filmmaker inventief uit de hoek komt en dat hij zijn film boven guilty pleasure kan verheven. Ook voor San Andreas kozen de makers voor een rechttoe-rechtaanaanpak. Hierbij trotseert Dwayne ‘The Rock’ Johnson met zijn spierbundels de aardplaten en dat moet dus wel vuurwerk opleveren!

Wanneer de San Andreasbreuklijn onstabiel wordt, teistert de ene recordbrekende aardbeving na de andere de hele Amerikaanse westkust en moet helikopterpiloot Ray zijn uiteenvallende gezin zien te redden. Wat volgt is een adembenemend schouwspel van digitale spielerei waarbij geen enkele betonnen constructie overeind blijft. De actie is behoorlijk in beeld gebracht en de spanning is vakkundig opgebouwd. Dwayne Johnson houdt zijn vertolking opvallend ingetogen en weet de film zelfs vrij goed te dragen. Dat deze krachtpatser daarbij al eens een flinke mep uitdeelt, mag uiteraard niet ontbreken.

Natuurlijk ontsnapt San Andreas niet aan de genreclichés: De familiale strubbelingen, de laffe stiefvader, het Hollywood Sign dat tegen de vlakte gaat en een wapperende Amerikaanse vlag bij een apocalyptische zonsondergang, ... De visuele effecten zijn niet altijd even overtuigend en bij momenten zijn de dialogen al even bedenkelijk: “De aarde zal letterlijk opensplijten en het zal voelbaar zijn tot aan de Oostkust”. Het zijn misschien groteske woorden maar uit de mond van Paul Giamatti klinken ze toch onheilspellend.

Menig ramptoerist zal hier zeker aan zijn trekken komen.

De film pretendeert echter op geen enkel moment een overlevingsdrama te zijn en het sentiment blijft tot een acceptabel minimum beperkt. Dit soort cinema mikt uiteraard veeleer op dolle pret: wacht tot je ziet hoe een tsunami een containerschip verticaal tegen de Golden Gate Bridge aan ramt. Menig ramptoerist zal hier dus zeker aan zijn trekken komen, maar wie ethische bezwaren heeft of simpelweg snakt naar meer, kan deze bombast beter links laten liggen.

Bert Coppens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Ray kan zijn vrouw en dochter redden terwijl heel L.A. en San Francisco in puin liggen.