Spiderhead

Genre: Thriller | Duur: 1u46 | 2022 | Release: 17 Juni 2022 | Land: VS | Regie: Joseph Kosinski | Cast: Miles Teller, Chris Hemsworth, Jurnee Smollett

De coronapandemie zorgde er voor dat Top Gun Maverick twee jaar op de plank bleef liggen. Daardoor is regisseur Joseph Kosinski op het moment dat Tom Cruise opnieuw de bioscopen verovert, al klaar met zijn volgende film. De Netflixprent Spiderhead is echter een snel vergeten productie.

Miles Teller is een gevangene die niet al te veel te klagen heeft. Hij geniet van een zekere luxe en bewegingsvrijheid maar moet in ruil daarvoor deelnemen aan de testing van een nieuw medicijn. Dat blijkt finaal toch niet zo heel erg aangenaam en wanneer een experiment grondig fout loopt, besluit de protagonist dat het nu welletjes is geweest. De megalomane projectleider zal echter alles op alles zetten om succes te boeken en hindernissen te elimineren.

In dit lang uitgesponnen en al bij al niet zo interessante verhaal kan Kosinski eigenlijk enkel scoren met de sfeer die hij puurt uit de geweldige soundtrack en de retrofuturistische decors. Maar interessante figuren zijn nergens te bespeuren en de dynamiek tussen de personages is psychologisch oppervlakkig uitgewerkt. Chris Hemsworth is ook een veel te beperkt acteur om voldoende nuance te vinden in zijn maniakale personage, dat misschien wel beter door een oudere en minder aantrekkelijke acteur had vertolkt geweest.

Banale thriller die nergens echt geïnspireerd overkomt.

Het drama is niet erg meeslepend, de actie beperkt, de spanning vaag en de afloop voorspelbaar. Je kijkt toch - het is Netflix - maar blijkt er nadien niets aan gehad te hebben.