ANIMA 2004 - 23e Festival van de Animatiefilm

Het jaarlijkse Anima-festival zit er weer op, bij wijze van terugblik zetten we enkele hoogtepunten voor u op een rij. Er waren vanzelfsprekend heel wat nieuwe films te zien zoals de Duits-Belgische coproductie Tijl Uilenspiegel en enkele veelbelovende films uit Frankrijk zoals de openingsfilm L?ile de Black Mor en het ontwapenende La Prophétie des grenouilles (Beestenboot). Gemaakt met traditionele technieken bieden deze films stevig weerwerk tegen de opkomst van 3D-films zoals het nogal flauwe Kaena, the prophecy uit Frankrijk en bejubeld Oscarwinnaar Finding Nemo. Ricky Nierva van de Pixar studios was trouwens één van de vele gasten op het festival, in een uiteenzetting kwam hij uitleg verschaffen rond het creatief proces en de digitale hoogstandjes die in Finding Nemo gebruikt werden. Ook grootmeester Bill Plympton was aanwezig om enkele uittreksels van zijn allernieuwste lange film Hair High voor te stellen. Hij bracht ook een documentaire mee over de ontwerpfase van deze film waarin hij zich voor het eerst aan digitale technieken waagt en toonde zijn allernieuwste kortfilm Dog Guard in avant-première. Voor wie echt maar niet genoeg kon krijgen van de plymptoniaanse mix van hilariteit en grafisch surrealisme stonden verder nog ?s mans vorige film Mutant Aliens plus een overzicht van zijn kortfilms op het programma. Andere hoogtepunten waren de retrospectieven die dit jaar onder meer gewijd waren aan het werk van de invloedrijke Italiaanse minimalist Bruno Bozzetto en aan Marc Caro, die ook in de jury zetelde. Wellicht één van de meest opmerkelijke films op het festival was het visueel verbluffende Winter Days waarvoor 35 regisseurs een bijdrage leverden. Grote namen uit de Japanse animatie maar ook landgenoot Raoul Servais en Alexander Petrov lieten zich voor dit project inspireren op het werk van de zeventiende-eeuwse Japanse dichter Matsuo Bashö. Een andere kunstenaar die op het festival weer tot leven kwam is Salvador Dali. Niet alleen staat de man weer volop in de belangstelling in het huidige ?Dali-jaar?, tevens werd zijn project voor een kortfilm opnieuw uit de kasten van de Disney studios gehaald. Blijkbaar had de excentrieke Spanjaard in de jaren ?40 samen met Walt Disney het plan opgevat een kortfilmpje te maken maar deden de moeilijke economische omstandigheden in 1946 Walt uiteindelijk terugkrabbelen. Na een maandenlang debacle over de rechten werd Destino?die overigens slechts één originele tekening bevat- bijna zestig jaar na datum, toch nog gerealiseerd op initiatief van Roy Disney. Een meer bewonderenswaardige vorm van surrealisme was naar jaarlijkse gewoonte te vinden in de categorie ?Dit is Belgisch? waarin nieuw werk van Belgische studenten van onder meer het KASK, het RITS en La Cambre zowel als van enkele onafhankelijke filmmakers en productiehuizen gepresenteerd wordt. Winnaars van deze nationale competitie waren Moodswing van Pieter Coudyzer en Jan Hermann van het Atelier Collectif Zorobabel. De grootste vernieuwing van dit jaar was wellicht de oprichting van de Grote Anima Prijzen , een internationale competitie voor korte en lange animatiefilms. Drie prijzen werden uitgereikt met inbreng van het publiek. Twee Europese korte films, de Franse film Dahucapra Rapidahu van Frédérique Gyuran, Vincent Gautier en Thibault Bérard, en de Britse film Butterfly van Corin Hardy wonnen de Prijzen voor de Korte Film. Deze twee laatste slepen samen met de winnaars van de nationale competitie ook nog een nominatie in de wacht voor de Gouden Cartoon, een wedstrijd voor animatiefilms opgericht door de Europese Unie die in september zal plaatsvinden. De Prijs voor de Lange Film tenslotte, werd weggekaapt door de Japanse regisseur Hiroyuki Morita met The cat returns. De film is afkomstig uit de Ghibli Studio, opgericht door Hayao Miyazaki nadat deze vorig jaar internationaal succes scoorde met Spirited Away; de invloed van Miyazaki laat zich merkbaar voelen in de fantasierijke benadering van beeld en verhaal. Na de uitreiking van de awards werd de editie van 2004 afgesloten met de projectie van Millenium Actress, de allernieuwste film van een ander aanstormend talent uit Japan, Satoshi Kon, die enkele jaren geleden doorbrak met zijn film Perfect Blue. Ondanks het grote publiekssucces van deze editie eindigt de organisatie van Anima 2004 hun bilan (te lezen op de website) op een pessimistische noot. Gezien de algemene economische malaise en vooral sinds één van hun grootste sponsors het liet afweten bevinden ze zich in een onhoudbare financiële situatie. Ze doen dan ook een dringende oproep aan de overheid, een oproep die tekenend is want ook andere typische en onmisbare festivals zoals het Festival van de Fantastische Film hebben te kampen met een nijpend geldgebrek dat hun voortbestaan steeds onzekerder maakt.