Nieuws

Eerste FFO Night pakt uit met kortfilmcompetitie

Zodra de bioscopen hun deuren terug openen, wordt de datum van de kortfilmcompetitie bekend gemaakt.
09.04.2021 Niels Putman

Tijdens de eerste FFO Night, die kort na de heropening van de bioscopen zal plaatsvinden, zullen zeven Vlaamse kortfilms strijden in de kortfilmcompetitie. De selectie bestaat uit de twee documentaires 'Over the top' (Justine Cappelle) en 'Les racines de l'eau' (Sarah Lederman), de fictiefilms 'Everything will be fine' (Joachim Dejonghe), 'Orphans of the city' (Bülent Öztürk) en 'DIEKAT' (Michiel Venmans) en de twee animatieprojecten 'Dry sea' (Bart Bossaert & Yves Bex) en 'Pilar' (Yngwie Boley, J.J. Epping, Diana van Houten).

Sinds 2018 organiseert Filmfestival Oostende jaarlijks een kortfilmcompetitie. Een exclusieve selectie van korte films, die normaal in première zouden gaan tijdens onze eerste wintereditie in januari, maakt deel uit van het nieuwe concept FFO Nights: het filmfestival gespreid doorheen het jaar. Zo kan het festival van de Vlaamse film de korte films alsnog de fysieke première bieden die ze verdienen.

De filmmakers zullen niet enkel de exclusieve première van hun film beleven, dankzij partners Amplo, Flow en Camalot maken ze ook kans op tal van prijzen waaronder een geldprijs die maar liefst €2.500 bedraagt. Bovendien worden de kortfilms ook in het voorprogramma van de langspeelfilms geprogrammeerd. Zo kan iedereen kennismaken met het werk van zowel Vlaams aanstormend talent als vaste waarden zoals filmmaker Bülent Öztürk.

Hoe kan je een plaats in de wereldgeschiedenis verwerven zonder mensen te doden of, erger nog, de politiek in te gaan? Misschien door een kunstwerk op de top van de Gizeh piramide te plaatsen? 'Over the top' van Justine Cappelle ('Maregrave') reflecteert over de vluchtigheid van ons moderne “YOLO” leven en de zoektocht naar betekenis en voldoening. De korte documentaire van Sarah Lederman, 'Les racines de l'eau', vertelt het integer verhaal van twee jonge vrouwen die samen op zoek gaan naar hun Joodse identiteit door terug te grijpen naar eeuwenoude rituelen.

 


 

 

Het genre fictie wordt verdedigd door 'Everything will be fine', 'Orphans of the city' en 'DIEKAT'. In 'Everything will be fine' van Joachim Dejonghe probeert een alleenstaande moeder, gespeeld door Joke Devynck die vergezeld wordt door een topcast, de eindjes aan elkaar te knopen. 'Orphans of the city' van Bülent Öztürk ('Houses with small windows') volgt Hilde, de dochter van een dementerende vrouw, die in tijden van lockdown geconfronteerd wordt met haar eigen eenzaamheid. Michiel Venmans’ 'DIEKAT' is een poëtische kortfilm over een gebroken kindercultuur, vervreemding en de perversiteit van zowel kinderen als volwassenen.

'Dry sea' van Bart Bossaert en Yves Bex werd eerder dit jaar genomineerd voor de Ensors, maar had nog geen Vlaamse première. De kortfilm vertelt het verhaal van een gebroken gezin en mijmert tegelijk over universele thema's als ouderschap, eenzaamheid en ecologische uitdagingen. De handgeschilderde animatiefilm 'Pilar' van Yngwie Boley, J.J. Epping en Diana van Houten vertelt het verhaal van een vrouw die gefascineerd is door de wildernis buiten de muren van het post-apocalyptische dorp waar ze woont. Tot ze de kans krijgt om te ontsnappen aan haar verstikkende situatie.

Van zodra de bioscopen hun deuren terug openen, maakt FFO de datum van de kortfilmcompetitie en het programma van de eerste FFO Night bekend.

Coverfoto © 'Over the top' (Justine Capelle)
Perstekst © Filmfestival Oostende