• Ottawa International Animation Festival 2019
  • London International Animation Festival 2018
  • Berlin Porn Film Festival 2019
  • Kaohsiung Film Festival 2019
  • GLAS Animation Festival 2019
22.04.2020 Jana Dejonghe

Must-see: ‘Adorable’, de semi-autobiografische experimentele animatiefilm waarin afstuderend plus meteen ook prijzenwinnend regisseur Cheng-Hsu Chung je meeneemt op ontdekkingstocht naar zichzelf, en doorheen de queer community. Met alle turbulentie en extase die daar bij hoort.

De Taiwanese Chung wou met zijn eindwerk aan de Londense College of Art weg van alle karakteranimatie waar hij tot dan toe op had gefocust. Hij besloot enkele cruciale stappen — zoals het schrijven van een scenario — te skippen en ging meteen over naar preproductie. Via een reeks moodboards ging hij op zoek naar het juiste thema voor z’n film: liefde, discriminatie, zelfontwikkeling en bevrijding.

De persoonlijke zoektocht van de regisseur matcht wonderwel met een meer universele blik op de queer community.

Het resultaat is een non-narratieve film, volledig met de hand geschilderd in felle kleuren acrylverf, die heen en weer zwengelt tussen abstracte figuren en fluïde personages. Samen met dertig medestudenten creëerde Chung meer dan tweeduizend beelden op twee maanden tijd. De regisseur beschrijft zijn film als “a semi-autobiographical work, that’s not representative of all queer people, but for the most part I hold it to be real. I’ve reimagined my own experiences and fantasies, as well as those of others to illustrate the queer community.

Chung wil zijn ontdekkingstocht eerlijk uitbeelden, zonder zich aan te passen aan de kijker. Toch is het resultaat een boeiende film waar je als kijker moeiteloos in meegezogen wordt. ‘Adorable’ vloeit voorbij als een gesatureerde stream of consciousness: loslaten en ‘m over je heen laten komen is de truc — de persoonlijke zoektocht van de regisseur matcht wonderwel met een meer universele blik op de queer community.

Zijn persoonlijke ontwikkeling betekent namelijk ook seksuele exploratie: dating apps, seks, drugs, porno, feesten, drag. Het ontdekken van je geaardheid kan een onstopbare rollercoaster kan zijn, net zoals deze korte impressie daarvan. De regisseur trekt het onderwerp ook open: de vele ogen en blikken, gezichten die in en uit elkaar vloeien, brengen verschillende thema’s van de LGBTQIA+ gemeenschap — vooroordelen, discriminatie, seks — naar boven.

Bewonderenswaardig: Chung slaagt erin het moeilijk uit te beelden concept zelfontdekking in duidelijke visuele metaforen uit te drukken. Een resem uitbundige scènes met seksuele- en feesttaferelen worden afgewisseld met abstracte constructies en figuratieve kunst met kubistische trekjes. Via een opvallend kleurenschema — zwart gaat hand in hand met felle kleuren — wisselt hij uitbundige expressie af met introspectie. Menselijke figuren verworden zo haast iets grotesk.

Een onrustige, surrealistische trip dus, waarmee deze queer regisseur een felgekleurd en intrigerend beeld schetst over bevrijding, liefde en onzekerheid. Recht vanuit het hoofd, en het hart.

3