Cast & crew

Awards & selecties

• Cannes 2020
  • TIFF 2020
  • Telluride Film Festival 2020
02.11.2020 Jannes Callens

Een jongeman stapt opvallend rusteloos door bosrijk gebied. Tussen zijn gehaaste stiefelen door prevelt hij zichzelf aanhoudend moed in. In zijn vuist heeft hij een papier gebald. Hij herinnert zichzelf eraan dat hij Benjamin heet, maar zijn vrienden noemen hem Benny of Ben. Benjamin is onderweg naar een sollicitatie en bereidt zich op z’n pad ernaartoe angstvallig voor. Zijn schijnbare explosieve geladenheid wordt opgedreven tot hij stomweg ten val komt en zijn piekfijn hemelsblauwe hemdje besmeurd raakt. Zijn nervositeit maakt plaats voor mentale ontreddering.

De minutieuze cinematografische controle contrastreert met de wilde bewegingen en geestestoestand van het personage.

De verandering van Benjamins mentale toestand gaat gepaard met een changement de décor. Benjamin betreedt een stedelijk labyrint en voelt alle urbane geluiden messcherp binnenkomen. De harde tonen van de sound design zijn haast scheuren in de fluwelen fotografische uitwerking. Maar veeleer dan elkaar teniet te doen, zijn geluid en beeld complementair voor het filmisch geheel.

De camera plakt consequent op de transpirerende huid van Benjamin. Acteur Anwar Haj doolt rond als een wildebras, toch houdt de lens hem steevast in het vizier. De minutieuze cinematografische controle contrastreert met de wilde bewegingen en geestestoestand van het personage.

Regisseur en scenarist Paul Shkordoff bespaart de toeschouwer een complex plot, maar zet snoeihard in op de filmische beleving van een penibele situatie. Hij wikt en weegt de hoeveelheid aan informatie die hij doorspeelt en verhult expliciete expositie op subtiele wijze. Shkordoff kon met die uitstekende uitvoering al selecties scoren in Toronto, Cannes en Telluride.

2