Beside oneself

Wyjde z siebie

Karolina Specht 2016 Polen 5 '
Waar stopt het 'zelf' en waar begint 'de ander'? Wat is het verschil tussen het beeld van de ander als mentale constructie en de ander als persoon in de tastbare werkelijkheid?

Bio Regisseur

Cast & crew

Awards & selecties

  • Clermont-Ferrand 2017
24.02.2017 Annabel Debaenst

Waar stopt het 'zelf' en waar begint 'de ander'? Wat is het verschil tussen het beeld van de ander als mentale constructie en de ander als persoon in de tastbare werkelijkheid? En veranderen en verlopen al die concepten doorheen de tijd?

De twee personages op de sofa in Karolina Spechts decor houden elkaar wakker, drinken thee, kijken naar en weg van elkaar, zoeken toenadering en dan weer afstand. Op het geluid van zeeschuim, gesnurk en klassieke muziek tasten ze elkaar af. Spechts zwart-en-wit vlechtwerk van de handen en haren van haar personages duidt op de hierboven geformuleerde vragen over wat er nog is 'beside oneself'.

Specht bouwt haar narratie op aan de hand van witte lijnen die elkaar bijna geautomatiseerd aantrekken en afstoten. Daarbinnen weerspiegelen de bewegingen van de twee personages... of niet? 'Beside oneself' is een eenvoudige, grafische koorddans, gevoelig, zonder gemakkelijk te worden.

De jonge Poolse maakster Karolina Specht ('An incredibly elastic man', 'Dont' lose your head') ontving in 2013 van het Ministerie van Cultuur en Nationaal Erfgoed in Polen een prijs voor haar "uitzonderlijk jong en internationaal geprezen talent". Haar nieuwste kortfilm werd geselecteerd binnen competitie in Nancy-Lorraine, Animatou, Clermont-Ferrand en Anima.

2