Awards & selecties

• Brussels Short Film Festival 2013
  • Anima 2013
  • Genomineerd voor Cartoon d'Or 2013
  • FIFF Namen 2013
05.09.2014 Annabel Debaenst

Wanneer de jonge bluesmuzikant het café - waar hij die avond zal spelen - binnentreedt, onthaalt het publiek dat uit enkele verzuurde tooghangers en een oma met haar kleinzoon bestaat, hem nauwelijks. Maar bij het aanslaan van de eerste noten is de plaatsvervangende schaamte beperkt en worden we meegesleept in het 2D-verhaal van de jonge zwarte blues-troubadour en zijn geliefde. Het liefdesepos verandert snel in een hunting game wanneer het koppel op een Ku Klux Klanbijeenkomst botst in het bos.

Na een gevecht, een gevallen lijk en magische bezweringen van natuurgoden ontwaakt de protagonist alleen en zonder zicht. Hij laat zich niet ontmoedigen, grijpt zijn gitaar en betovert ieder die zijn pad kruist. Uiteindelijk zal zelfs zijn grootste vijand plooien en “verblind” worden door de muziek.

De muziek, de begeestering door die muziek en de rol van de muzikant in het filmpje is te vergelijken met de rol van de regisseur voor ons, het publiek. De muzikant brengt zijn omgeving in een vreemde vervoering, zonder dat de muziek de middelmatigheid overstijgt. Laat ons de regisseur met de muzikant vergelijken: ze zijn beide jonge dromers en hun product straalt technisch vakmanschap en evenwicht uit. De kijker wordt zelfs enkele keren getrakteerd op een verrassende wending. Maar beide mannen zijn wat te braaf om echt te ontroeren.

Deze kortfilm is geknipt als videoclip bij de eerste grote song van een beginnende bluesband.

2