Kinshuk Surjan 2017 België 29 '
In de dorpen van West-Vlaanderen is koersen een ernstige familieaangelegenheid. In de familie Vandenborre pusht iedereen de zestienjarige Matthias om een professionele coureur te worden.

Cast & crew

Awards & selecties

• VAF Wildcard Documentaire 2017
22.08.2020 Jan Sulmont

Wat een werelds verhaal: gefascineerd door het wielrennen komt de jonge Indiase documentairemaker Kinshuk Surjan in het illustere Ingelmunster terecht. Met een regie-assistent die vooral als tolk moest dienen – Surjan sprak Nederlands noch West-Vlaams – richtte hij zijn camera op de zestienjarige wielrenner Mathias Vandenborre en zijn vooral familiale entourage. Het resultaat is een bijzonder accuraat portret van la flandre profonde, maar tegelijk van universele thema’s als jonge liefde en prestatiedruk. Surjan won er de VAF Wildcard documentaire 2017 mee.

In hun analyses aan de zijlijn denkt Mathias’ familie natuurlijk beter te weten hoe hun golden boy moet koersen. Maar ze zijn toch maar mooi telkens present. In weidse beelden van het platteland staan de supporters, drinkbus in de hand, op hun manier helden te wezen. “Dedicated to all parents in India and Flanders”, luidt het op de aftiteling.

Een accuraat portret van la flandre profonde.

Onvergetelijk zijn de dialogen tussen de jonge coureur en zijn pépé. Die grootvader met gegroefde kop vertikt het naar de wedstrijden te komen kijken maar leeft als geen ander mee en trakteert nadien wel op Jupiler en éclairs. Hij kan het bovendien niet laten af en toe naar de camera te knipogen, een leuk terugkomend detail in dit korte portret van een o zo Vlaamse familie.

En ondertussen draait de wereld verder. Regisseur Surjan werkt aan het RITCS en de VUB aan een doctoraat in de kunsten, waarin hij nagaat of (zijn) documentaire (rond zelfmoord in achtergestelde Indiase gebieden) een wezenlijke impact kan hebben op de publieke opinie. Mathias van zijn kant werd in 2019 tweede op de Omloop Het Nieuwsblad voor junioren. De eerste helft van 2020 viel er door corona niet veel te wieleren. De jonge Flandrien, ondertussen student lichamelijke opvoeding en bewegingsleer, richtte met een kameraad een eigen marketingbureau op. Pépés oogjes kunnen blijven blinken van trots.

'De Flandrien' is op zondag 23 augustus te zien op Canvas om 21u50, en daarna te bekijken via VRT NU.

2