Echo

Flo Van Deuren Kato De Boeck 2021 België 10 '
Een hoogzwangere vrouw bezoekt haar vriendin in de gevangenis een laatste keer voor de geboorte van hun kind.

Awards & selecties

• Brussels Short Film Festival 2021
20.01.2021 Youness Iken

Combineer het mirakel van een nakende geboorte, een gevangenissetting en het duo Kato De Boeck & Flo Van Deuren, en je krijgt een gelaagd drama dat een moeilijke zoektocht naar liefde, rust en verbondenheid met spanning weet te brengen. De cinematografie van Esmoreit Lutters is de finishing touch in ‘Echo', een van de gevangeniskortfilms uit de serie ‘Lockdown’.

Lutters kiest dit keer niet voor de weidse shots die de penitentiaire inrichting in ‘O’ van Petronella Van Der Hallen vatten. Hier ligt de focus op een zeer persoongedreven beeldvoering, meer in de stijl van eerdere samenwerkingen met Kato De Boeck (‘Provence’) en Flo Van Deuren (‘Bamboe’). Toch is ook deze eerste Floko Films-productie tegelijk claustrofobisch en verademend: in de kleine bezoekkamer zijn de zwangere Fré en haar gedetineerde partner Sylvie met (extreme) close-ups vooral ook gevangenen van zichzelf. Navigerend in een goed verlicht beige, merk je amper dat ze in een gesloten ruimte zitten. Hun handelingen en emoties krijgen daardoor net meer plaats en betekenis.

De Boeck en Van Deuren weten niet alleen in de open zomerlucht maar ook in een gevangenissetting een mooi en empathisch drama neer te zetten.

De eerste dertig seconden zien we de rug van Neuville. Ze krabt in haar nek, ze wacht, ze wrijft in haar handen. Wat voelt het koppel en waar wil het heen? De Boeck en Van Deuren schreven het scenario zelf. Het is er één waar ook Maaike Neuville een hand in zou kunnen hebben gehad: de dialoog met korte vragen en te korte antwoorden zit de actrice als gegoten. De vier vrouwen — Flo, Kato, Circé en Maaike — weten via het genuanceerde spel op korte tijd een opvallende gevoeligheid te scheppen.

Om van het koppel een bevredigend antwoord op vele vragen te krijgen, zet het regisseursduo een timer in, in de vorm van een steeds groter wordend sterretje in het glas dat de geliefden van elkaar scheidt. Het staat symbool voor de ongeduldigheid van de gedetineerde Sylvie en de barst in het geweten van Fré. In een flashback – uniek in de reeks want buiten de muren van de gevangenis, maar wel gefilmd in hetzelfde decor – is ze slachtoffer, maar ook dader, van een auto-ongeluk. De voorruit vertoont exact dezelfde barsten.

Sylvie kalmeert haar en sleurt Fré uit de nachtmerrie. Terug in de gevangenisruimte, met hersteld glas. Of het bruuske en open einde een anticlimax of een gepaste afsluiter is, valt moeilijk te zeggen. Wat bij deze wel vaststaat is dat De Boeck en Van Deuren niet alleen in de open zomerlucht maar ook in een gevangenissetting een mooi en empathisch drama weten neer te zetten.

'Lockdown' is een reeks van twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door dertien verschillende Vlaamse regisseurs. Elke regisseur kreeg één draaidag, op één locatie. Een productie van De Wereldvrede, Lecter Scripted Media & Eén. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds & Tax Shelter. Naar een idee van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke. Bekijk alle kortfilms via VRTNU.