Een rusteloze jonge man jaagt doorheen de gay hotspots van een grootstad.

Cast & crew

Awards & selecties

• Film Fest Gent 2020
  • Kortfilmfestival Leuven 2020
21.10.2020 Jan Sulmont

Is het melancholische en tegelijk assertieve hoofdpersonage in Sven Spurs KASK-afstudeerfilm nu rusteloos of troosteloos? Een intens spelende Mustaf Ahmeti baant zich een weg door de nachtelijke gayscene. Zijn libidineuze zoektocht naar affectie en betekenis verloopt zonder dialoog: Spur laat zijn personages geen woord reppen. Hun naakte lijven zoeken verlossing in vrijblijvende seks.

Die erotische ontmoetingen lijken eerst random en egocentrisch, maar dat beeld kantelt – zo anoniem blijken de partners ook weer niet. De ‘Shortbus’-poster hangt allicht niet toevallig aan een muur. Ook in John Cameron Mitchells klassieker zijn de libertijnse lusten maar een deel van het  — eerder gewaagde — verhaal.

De mooie fotografie vol spiegeleffecten geeft de film extra poëzie.

Sven Spur kent zijn pittige (queer) klassiekers. De reeks hook-up romances doet denken aan Camille Vidal-Naquets ‘Sauvage’, het korte badmoment knipoogt dan weer vrij letterlijk naar Gaspar Noé’s ‘LOVE’ — beiden een even onzeker antwoord op vragen over binding en troost. Maar ook bij 'Eden' sluipt er mettertijd tederheid het kader in, zoals in Andrew Haighs festivalfavoriet ‘Weekend’. In dit geval dus evenwel zonder dialogen. Alle aandacht gaat naar de door het beeld dansende lichamen.

Gelukkig zijn die beelden oogstrelend. Director of photography Matthee Van Holderbeke werkte in eerdere korte films al met een opvallend rood-blauw kleurenpalet, kijk maar naar 'Midnight Jazz'. Die kleuren komen hier in overvloed terug. De wat troosteloze poppers-in-bosjes en slings-in-sauna’s scènes gaan er van glanzen. Die mooie fotografie vol spiegeleffecten geeft de film extra poëzie.

2