En Route

Marit Weerheijm 2019 Nederland 10 '
Wanneer Inay samen met haar broertje op pad moet met haar papa, doet ze er alles aan om te laat aan te komen op hun bestemming. Ze weet immers dat als ze te laat komt, ze beloond zal worden met een lading zoete dessertjes.

Awards & selecties

• Kortfilmfestival Leuven 2020
  • Nederlands Film Festival 2019
  • Gouden Kalf Beste Kortfilm 2019
  • Berlinale 2020
  • Go Short 2020
  • Filmfest Dresden 2020
  • Oberhausen 2020
  • Filem'On 2020
  • Internationale Kurzfilmtage Winterthur 2020
04.02.2021 Bo Alfaro Decreton

Robert Frost schreef decennia geleden dat thuis de plek is waar, indien je ernaar terugkeert, ze ongeveer wel verplicht zijn je terug binnen te laten. Thuis als een begripvolle, vergevingsgezinde habitat, waar een plaats aan de eettafel altijd is verzekerd. In het Nederlandse ‘En route’ vat Marit Weerheijm die warme huiselijke context met veel gevoel.

Het is een donkere winterochtend zoals er vele zijn. Inay en haar broertje Alex zitten aan de ontbijttafel en smeden plannen voor de dag. De gejaagdheid van hun vader willen ze tegengaan en beslissen daarom alles in slow motion te doen. Want als hun papa te laat komt op z’n afspraak, wacht er veel zoets op hen. Door hun jonge leeftijd is het moeilijk om helemaal te vatten waar die nervositeit van hun vader vandaan komt, of wat nu werkelijk de prijs is van al dat zoets.

‘En route’ verraadt invloeden van het scherpe oog van Ken Loach, maar Weerheijm weet meer dan de Britse pionier warmte te onttrekken aan de grijze tijd die ze vastlegt. Haar solide artistieke visie koppelt ze aan doorknede maatschappijkritiek; de film wint zo aan waarde net omdat ze in dialoog treedt met sociale drama’s zoals we die kennen. Het contrast met gelijkaardige maar meer politieke films valt op.

Weerheijm deelt de blik van de kinderen. Hun acties zijn een resultaat van hun groei, de filmmaker rekent hen daar niet op af. Empathie voorop. Ook de beeldvoering van Martijn Melis houdt rekening met de kindse spontaneïteit: de dynamische camera maakt het verhaal van dit Nederlandse gezin alleen maar meer doorleefd. Gevoelig en tot de kern.