Voor broer Jip en zus Fien wordt alles anders wanneer Jip voor het eerste verliefd wordt.
Voor de kids

Cast & crew

Awards & selecties

• Kortfilmfestival Leuven 2020
08.12.2020 Jannes Callens

Marie De Hert en Ellen Pollard vormen al jaren samen het Antwerpse productiehuis Poolhert. Ze kregen van Ketnet, het VAF en JEF de kans om voor de workshopreeks Ket & Doc een jeugddocumentaire te maken waarin de leefwereld van kinderen tussen de negen en twaalf jaar centraal staat. De Hert en Pollard kozen voor een hartverwarmend verhaal over de eerste vlindertjes in de buik.

De twaalfjarige Jip is verliefd. Daar wil zijn twee jaar jongere zusje Fien alles over weten. Jips geliefde heet ook Fien, maar daar stopt de vergelijking. De onvoorwaardelijke band tussen Jip en zijn zus is anders dan die van liefjes. Toch heeft zusje Fien zo haar besognes. Wat betekenen die vlindertjes in zijn buik voor hun bloedband? Jaloezie en nieuwsgierigheid larderen de conversaties vol kinderlijke onschuld tegen de achtergrond van een zonovergoten camping. De vergelijking met Kato De Boecks prachtige film ‘Provence’ is niet ver weg, maar ‘Fien, Jip & Fien’ bewandelt uiteraard een ander pad.

De broer en zus hebben een niet te miskennen chemie die ook met een camera op hun gezicht vonken geeft.

De casting van Jip en Fien Imbrechts is een schot in de roos. De broer en zus hebben een niet te miskennen chemie die ook met een camera op hun gezicht vonken geeft. Maar Fien moet haar broertje Jip delen met haar naamgenoot, die via de digitale wegen steeds in hun gesprekken blijft opduiken. Ook de kijker ontsnapt niet aan de virtuele Fien, want haar berichtjes verschijnen ostentatief over de beelden, en ze verwordt zo tot een volwaardig personage met perspectief.

Naast een onaflatende stroom aan gsm-berichten is ook begeleidende muziek in overvloed aanwezig. Aanvankelijk is dat een welkom narratief wapen, maar gaandeweg beginnen de muzikale tonen aan te voelen als redundant en bij wijlen zelfs irritant. Wat wel blijft boeien zijn de ontwapenende conversaties tussen broer en zus over wat verliefdheid nu eigenlijk inhoudt. Zelfs virtuele smartphone-assistent Siri wordt geraadpleegd om hierop een antwoord te vinden.

Enkele virtuoze en originele scènes blijven nazinderen, maar vooral ook de gekunsteldheid en grote mate van enscenering ervan. Maar in acht genomen dat deze film gemaakt is voor een jong doelpubliek, heeft Poolhert een ware gevoelsfilm gemaakt. “Wat is liefde? Dat is iets wat je gewoon voelt, je weet niet wat je moet doen,” aldus Jip.

Ket & Doc is een uniek samenwerkingsproject tussen Ketnet en het Vlaams Audiovisueel Fonds waarbij elk jaar vijf nieuwe kinderdocumentaires van Vlaamse bodem worden gemaakt. In hapklare brokjes van 15 minuten zien we een bijzonder stukje van de wereld door de ogen van een kind. Het doelpubliek zijn kinderen tussen de negen en twaalf jaar.