Een onbekende blik volgt een hongerige eekhoorn, een sierlijke zwaan en een nieuwsgierige ekster. Het leven zoals het is in het dierenrijk van het Brusselse Zoniënwoud.

Cast & crew

Awards & selecties

• Kortfilmfestival Leuven 2020

Tags

08.12.2020 Sarah Skoric

Een beetje atypisch is deze meditatieve animatie, waarbij we in de stijl van een natuurdocumentaire een blik krijgen op de fauna en flora rond het Brusselse Zoniënwoud. Atypisch, omdat enkele stilistische toevalligheden kenmerkend voor een documentaire – zoals een zoekende camera, of een vogel die uit beeld vliegt – werden behouden, terwijl animatie net maakt dat je die toevallige onvolmaaktheden kunt vermijden. Maar het kunstenaarsduo Denicolai & Provoost kiest er met ‘Hello, are we in the show?’ bewust voor die flaws van documentaire om te zetten in animatie.

Klank, muziek en beeld lopen mooi samen en soms is de animatie zo geperfectioneerd, dat het een live-action beeld lijkt – kijk maar naar de details van de waterspiegel.

Hun 2D-animatie is erg sensorisch en gedetailleerd: je voelt de wind waaien boven het bladerdek, ziet in de lichtreflecties op de stam van een boom hoe een regenbui start. Maar ook de schaduwen van voorbij hossende eenden zijn tot in detail nagebootst. Klank, muziek en beeld lopen mooi samen en soms is de animatie zo geperfectioneerd, dat het een live-action beeld lijkt – kijk maar naar de details van de waterspiegel. Het gedrag en geroep van vogels lijkt ook volledig (en ornithologisch?) te kloppen. Dat is dan duidelijk de stempel van makers Denicolai & Provoost, die in de Databank Kunsten bekend staan voor het “zich onttrekken aan alle vormen van elitair artistieke mechanismen. Ze nemen het op voor een kunst die ernstig en precies is en die bijna in een sociologische zin, de economische en sociale realiteit observeert en analyseert.”

‘Hello, are we in the show’ is slow animation, meditatief en meanderend, zelfs een beetje ASMR-achtig. Realistisch en betoverend, maar misschien ook leeg en doelloos? Volgens de synopsis gaat de film namelijk ook over de inmenging van de mens in deze natuurlijke harmonie: “the animation questions the relationships of interactions and interferences between all beings - including humans”. Die notie komt slechts heel kort aan bod, en misschien niet drastisch genoeg.

Wel kiezen Denicolai & Provoost ervoor om de film wat futuristisch en à la een arcade game te starten, met felle vormen en scherpe bliepjes — volledig in contrast met het verdere naturalistische verloop van de film. Die stijlkeuze komt nergens nog terug en blijft daardoor nogal betekenisloos en meer een gimmick dan een weloverwogen keuze.