Mano a mano

Louise Courvoisier 2018 Frankrijk 23 '
Twee circusacrobaten moeten elkaars vertrouwen terugwinnen na een mislukte act.

Bio Regisseur

Awards & selecties

  • Eerste Prijs Cinéfondation 2019
19.05.2019 Niels Putman

Twee circusacrobaten uit een rondtrekkend collectief vertrouwen niet alleen op elkaar tijdens hun duo-act, maar ook in het leven naast de scène, als levenspartners. Tijdens één performance gaat het mis: zij verliest haar evenwicht, of hij houdt zijn armen niet hoog genoeg?

De Franse regisseur Louise Courvoisier mocht haar afstudeerfilm voorstellen binnen de Studentencompetitie in Cannes dit jaar. De jury gaf haar prompt de Eerste Prijs cadeau. Terecht ook want Couroivsier legt, zoals dat hoort bij acrobaten, veel focus op lichamen, blikken, en stille communicatie – zonder twijfel een kolfje naar de hand van juryvoorzitter Claire Denis.

Mano a mano’ opent met een knappe long take die de chaos en adrenaline achter de schermen van zo’n show toont. Dat brengt vaart en ritme in de film, die daarna abrupt stilvalt wanneer de act van de twee protagonisten fout loopt. Het tempo zwakt af terwijl hun innerlijke herbronning tijd vraagt.

Het koppel wordt zo gedwongen elkaar opnieuw te ontdekken, hun intimiteit heruit te vinden en vertrouwen terug te winnen. Als metafoor voor een uitgebluste relatie kan dat wel tellen. Bovendien spelen de twee hoofdpersonages zonder moeite een overtuigend liefdesspel, zowel fysiek als mentaal.

2