Meander

Dayo Clinckspoor 2019 België 20 '
Een vader, een zoon en een dochter moeten afscheid nemen van een moeder. Haar dood brengt bij het gezin gemengde gevoelens naar boven.

Awards & selecties

• Persprijs Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2019
10.12.2019 Tom Cuypers

In de visueel knappe kortfilm ‘Meander’ toont Dayo Clinckspoor ons de vader van een Vlaams gezin die worstelt met het verlies van zijn vrouw. Terwijl zijn twee kinderen vertellen over hoe ze hun mama nog steeds voelen, in de rivier of in hun dromen, lijkt de man alle connectie te zijn kwijtgeraakt. Bovendien heeft zijn gsm hetzelfde probleem, waardoor het maar niet lukt om ervoor te zorgen dat iemand het lichaam komt weghalen.

Het verdriet wordt op sobere en krachtige wijze in beeld gebracht. Enerzijds toont de film het hartverscheurende verlangen dat ermee gepaard gaat: de vader ruikt wanhopig aan de kleren van zijn overleden vrouw, in een poging haar terug te vinden in de emotionele kracht die in geur verstopt zit. Anderzijds komt ook de isolerende werking van het verdriet aan bod; enkel wanneer ze alleen zijn, tonen de personages hun verdriet. In de eerste scène al huilt de vader luidop, maar dat gebeurt eenzaam en verloren in het duister.

Clinckspoor plaatst zijn intieme verhaal in de Franse bergen, waar het gezin omringd wordt door de sublieme natuur. De bruisende levenskracht die zich daar schuilhoudt, komt via enkele tarkovskiaanse shots – het stromende water, de textuur van het groen, de energie van het vuur – uitgebreid in beeld, en vormt een mooi contrast met het levenloze lichaam van de moeder. Het is dan ook op die plekken, waar het leven gewoon verdergaat en elk einde een nieuw begin vormt, dat de familie troost vindt.

Dat cyclische aspect zit ook in de opbouw van de film, die eenn volledige dag bestrijkt. Het verhaal begint voor zonsopgang, bij het koude lichtje van een gsm, en bereikt op het tempo van het kabbelende riviertje haar climax in de vorm van een groot zuiverend vuur dat de vader warm houdt wanneer de zon weer ondergaat.

Zonder weg te zakken in goedkoop drama levert Clinckspoor zo een sfeervolle kortfilm af die erin slaagt om warmte te bieden bij het afscheid nemen.

2