play

The Neighbor's Window

Marshall Curry 2019 Verenigde Staten 21 '
Het leven van een New Yorks koppel wordt overhoop gehaald wanneer een jonger koppel aan de overkant komt wonen.
Oscarfilms

Awards & selecties

  • Oscar Beste Live-Action Kortfilm 2020
  • Atlanta ShortsFest 2019
  • Nashville Film Festival 2019
  • Audience Award Palm Springs ShortFest 2019
  • Tribeca Film Festival 2019
21.04.2020 Bo Alfaro Decreton

De Frans post-impressionistische kunstschilder Pierre Bonnard wist het al: “Het beste aan musea zijn de ramen.” Waarom zou cinema een uitzondering vormen op wat voor schilderkunst opgaat, moet regisseur Marshall Curry gedacht hebben, de voyeuristische tendens van grote namen zoals Alfred 'Rear Window' Hitchcock volgend. In zijn Oscarwinnende kortfilm schetst hij een portret van een New York-based koppel dat stand probeert te houden terwijl het heen- en weer gesleurd wordt door de train-train quotidien.

Met een derde baby op komst lijkt er weinig hoop op (passionele) verandering te zijn, tot er een jong koppel, met veel lusten en zónder gordijnen, tegenover hen komt wonen. “They’re like a car crash you can’t look away from,” zucht Alli. Haar echtgenoot Jacob fronst zijn wenkbrauwen. “Okay, a beautiful, sexy, young car crash,” vult ze aan. Sinds de overburen gesetteld zijn, raakt het koppel meer en meer door hen in de ban. In de jonge geliefden zien ze een versie van zichzelf die tussen de soep, de patatten en de eeuwige broodkruimels op tafel verdwenen is — ‘Gie, den Otto en Ik’ van Het Zesde Metaal draait terwijl overuren in ons hoofd.

Een kortfilm die je voor zich weet te winnen door standvastigheid. Misschien wel net zoals een goede, langdurige relatie.

Door het vele kijken is zelfreflectie onafwendbaar: en wat ze zien staat hen niet helemaal aan. Jacob mist zijn wilde jaren maar kan nog vluchten in zijn job, Alli mist de tijden waarin haar eigen verlangens niet noodzakelijkerwijze moesten samenvallen met die van haar kroost.

Wanneer Jacob, in een poging-tot-nieuwe-man, de kinderen een namiddag op sleeptouw neemt, vindt zijn echtgenote wat rust tijdens welverdiende “me-time”. Met die rust komt meteen ook perspectief: het besef sijpelt door dat de  situatie aan de overkant misschien toch niet alles is wat het vooralsnog leek. De ramen staan dan wel tegenover elkaar, ze vergat – verblind door verlangen — dat er een afstand is die hun ramen scheidt. In haar verdichting van wat bij de aanlokkelijke overburen gebeurde, voorzag ze een stomme film met een eigen klankband. Met de gevolgen en inzichten van dien.

Met een serene cinematografie is ‘The Neighbor’s Window’ een kortfilm die vooral teert op herkenbaarheid via een precieze schets van de hoofdpersonages en hun (bourgeois) worstelingen. Maria Dizzia, die menig cinefiel niet onbekend zal zijn, krijgt een welverdiende hoofdrol, waar haar tegenspeler de Amerikaanse “too-muchness” tot vervelens toe te serieus neemt (als dat zelfs mogelijk is?).

Blijft de film aan de ribben plakken door de passionele pieken? Nee, dat niet, maar het weet je wel voor zich te winnen door zijn standvastigheid. Misschien wel net zoals een goede, langdurige relatie.

2