Het leven van fotograaf Emil valt verder uit elkaar na elke foto die hij maakt en elke voicemail die hij onbeantwoord laat.

Awards & selecties

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2019
  • Brussels Independent Film Festival 2020
  • CUT TO: GENT 2020
10.08.2020 Youness Iken

In ‘Transponder’ tracht fotograaf Emil zijn leven terug aan elkaar te lijmen door obsessief alles vast te leggen op foto. In schijnbare dromen en nachtmerries achtervolgt hij zijn geliefde door de straten met zijn camera. In een voyeuristische zoektocht naar liefde, begrip en schoonheid maakt hij foto’s van zijn omgeving alsof hij er al afscheid van neemt. Tot hij op zichzelf botst.

Thomas Verijke slaagt er vanaf de eerste scène in fotografie te verheffen tot een centraal filmisch element. De grote, verdwaalde ogen van Emil staren naar een model in zijn studio, terwijl de voicemail van zijn bezorgde geliefde afspeelt. Zijn blik straalt haast een mal du siècle uit die hij probeert te verbergen achter zijn fototoestel. Elke cameraflits klinkt brutaal leeg.

Het is dan al duidelijk dat het enige dat hij lijkt te doen of hem nog rest – kijken, observeren, fotograferen – niet lukt. “Quelques secondes seulement”, vraagt zijn geliefde: kon hij maar enkele seconden luisteren. Maar Emil is al lang verdronken in zijn obsessie met lege beelden. Thuis scrolt en zoomt hij eindeloos door zijn foto’s. Hij photoshopt ze achteloos; zijn ingezoomde lief verwordt tot pixels. De voicemail speelt opnieuw af en omgekeerd tijdens een snel teruggespoelde fotomontage, al valt de klok niet meer terug te draaien. Totale apathie.

Emil is danig met alles en niets bezig dat hij op den duur ‘s nachts op straat niet alleen zijn geliefde, maar ook zichzelf achtervolgt. Wanneer dezelfde lege ogen elkaar op straat aanstaren, belanden we plots terug thuis: Emil slaapt op zijn pc, de schim van zijn lief staat in de kamer.

Via hakkelende en dromerige scènes brengt Verijke een verdwaald en betekenisloos leven van een jongeman scherp en ingetogen in beeld.

3