Vincent

Tim Burton 1982 Verenigde Staten 7 '

Bio Regisseur

Cast & crew

05.10.2012 Ils Huygens

Vincent is één van de vroegste films van Tim Burton, uit de periode dat hij nog voor Disney werkte. Buiten enkele privé-projecten was dit ook de eerste film van Tim Burton die uitgezonden werd naar festivals, waar hij tal van prijzen won.

De film werd door Disney geproduceerd, vooral omdat Vincent Price zich bereid toonde om de voice-over in te spreken. Price is dan ook alles waar het leven van de kleine Vincent om draait. In zijn fantasie is hij immers niet Vincent Malloy maar Vincent Price, is zijn hond een zombie, moet hij zijn levend begraven vrouw gaan redden (wat spijtig genoeg in moeder's bloemenperkje blijkt te zijn) en in plaats van opgesloten te zitten in zijn kamer, ziet hij zichzelf al levenslang wegkwijnen in "the tower of terrible doom".

De film wisselt voortdurend tussen het gewone alledaagse leventje van de kleine jongen en de wereld zoals hij ze ziet in zijn fantasie. Tot de fantasiewereld steeds meer de overhand gaat nemen. De voice-over is in ware Edgar Allan Poe/Dr Seuss-stijl en doorheen het verhaal wordt naar allerlei films gerefereerd van Roger Corman (die gebaseerd zijn op Poe's verhalen) zoals 'The Raven', 'The Premature Burial', 'The House of Usher'.

Daarnaast is deze film ook filmhistorisch interessant als de eerste van vele vruchtbare samenwerkingen tussen Tim Burton en production designer Rick Heinrichs die ook meewerkte aan de set design van 'Edward Scissorhands' en 'Sleepy Hollow'. Burtons typerende stijl — de combinatie van 3D en 2D, expressionistische sets, overdreven grote schaduwen en Doctor Caligari-achtige figuren met dunne lange armen en Robert Smith-achtige kapsels — is hier reeds perfect herkenbaar. In 2012 maakte Burton een langspeelversie van deze kortfilm getiteld 'Frankenweenie'.

3