Kammerflimmern

Genre: Romantisch Drama | Duur: 1u40 | 2004 | Release: 1 Januari 2004 | Land: Duitsland | Regie: Hendrik Hölzemann | Cast: Matthias Schweighöfer, Jessica Schwarz, Jan Gregor Kemp, Florian Lukas

De jonge ambulancier Crash is een gekwelde ziel. Als kind raakte hij verweesd toen zijn beide ouders omkwamen in een vreselijk ongeval. Nadien trof men een tumor in zijn gezicht aan, waar hij een litteken aan overhoudt. Nu hij volwassen is, laat Crash zich gelden door zo veel mogelijk mensen te redden. Zijn eigen leven is leeg en betekenisloos. Wanneer de zwangere November haar vriend verliest aan een overdosis, lijkt het alsof Crash eindelijk heeft ontdekt wat zijn bestemming op Aarde is. Hij sluit November en haar ongeboren kind in zijn hart.

Dit frisse en virtuoos in beeld gebrachte debuut is voor meerdere interpretaties vatbaar. Crash zou een soort engel kunnen zijn, die zichzelf de taak heeft opgelegd voor anderen te zorgen en op zoek is naar zijn ultieme reden van bestaan. De overgave waarmee hij zijn werk doet - zoals wanneer hij een jong meisje uit het hoofd praat zelfmoord te plegen -  lijkt geworteld te zijn in de rusteloosheid waarmee hij zijn leven leidt. Crash lijkt nooit uitgeslapen, steekt sigaret na sigaret op, wordt geplaagd door flitsen uit zijn traumatische jeugd.

Dit hoofdpersonage, overtuigend gespeeld door de perfect gecaste Schweighöfer, weet het publiek helemaal voor zich in te nemen. Hij is raadselachtig, onschuldig en getormenteerd. Zo wordt de kijker meegesleept in de zoektocht naar de betekenis van zijn leven. Een boeiende, grappige, sexy en kleurrijke zoektocht zal het worden. Regisseur Hölzemann treedt zowel inhoudelijk als stilistisch in de voetsporen van Tom Tykwer. Enerzijds is er de metafysische en gejaagde plot, anderzijds de speelse montage en afwisselende beeldvoering (visioenen en beneveling onderbreken de actie regelmatig). Het bevestigt dat er een gunstige wind waait over het Duitse filmlandschap, al merken we graag even op dat Tykwers debuut misschien indrukwekkender, maar zeker rijper en stilistisch verrassender was.

Dat maakt dat Kammerflimmern in de eerste plaats misschien wel een nog te typische, zij het intelligente, jongerenfilm is. Maar als eerste van hopelijk nog veel meer films van minstens dit niveau, is het alleszins een aanrader.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien