Czech Dream

Genre: Documentaire - new style | Duur: 00 min. | Release: 1 Januari 2004 | Land: | Regie: Filip Remunda, Vit Klusák | Cast:

Eén van de betere practical jokes van het nieuwe millennium is door een olijk duo Tsjechische filmmakers tot stand gebracht. Er van uit gaande dat ook lucht te verkopen valt beslissen de twee een enorme promotiecampagne op te starten voor een nieuwe hypermarktketen. Czech Dream verkoopt alles wat u wilt; aan nog goedkopere prijzen. Via radio, tv, billboards en tijdschriftadvertenties werken ze aan naambekendheid. Focusgroepen helpen een ideaal imago te creëren, een nieuw coiffure en Hugo Boss-pak voor de kersverse managers helpen hun sérieux. Het enige dat ontbreekt, is de hypermarkt zelf. Czech Dream is, inderdaad, een droom. Samen met het sponsorend reclamebureau hielden de twee een volledige natie, en concreter, de duizenden die voor de openingsdag kwamen opdagen, voor de gek.



Entertainend, dat zeker. Draagt Czech Dream ook een boodschap uit, zoals de makers graag zouden willen? Misschien. Wanneer je massaal reclame maakt voor een product gaan mensen inderdaad geloven dat dit product bestaat. Maar dat bewijst weinig en wisten we zo ook wel.

Verder weet iedereen die de eerste dag solden bij de Ikea heeft meegemaakt dat mensen graag en masse hun tijd in grote winkelcomplexen spenderen en daar graag wat vroeger voor willen opstaan. De vergelijking met het toenmalig referendum voor de Europese grondwet zien we al helemaal niet zitten.



Deze documentaire deed nogal wat stof opwaaien in het thuisland. De Tsjechen (de paar duizend die voor de opening kwamen opdagen niet in ?t minst) waren geïrriteerd omdat de overheid dit filmproject ondersteunde.



Van Czech Dream leren we dus niet zozeer dat mensen consumptieaddicten zijn, maar vooral dat de Tsjechische overheid -die nooit eerder zoveel subsidie voor een film uittrok- een zeer moedig filmbeleid heeft. Ga deze documentaire dus vooral kijken, zeker omdat hij in tegenstelling tot wat eerdere berichten meldden, naar alle waarschijnlijkheid nooit in België zal uitkomen.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien