The September Issue

Genre: documentaire | Duur: 1u29 | Release: 16 September 2009 | Land: VS | Regie: R.J. Cutler | Cast:

"September is the January in fashion", vertelt ons een vrouw van middelbare leeftijd aan het begin van deze documentaire. In The September Issue volgen we de voorbereidingen van het belangrijkste Vogue-nummer van het jaar, dat van september. Dan wordt de herfstcollectie immers ingeleid en willen alle ontwerpers hun nieuwe lijn voorstellen. Voor het nummer van 's werelds belangrijkste modeblad wil hoofdredacteur Anna Wintour haar eigen record breken en een publicatie van meer dan 800 pagina?s afleveren.



Meer dan een schets van noeste arbeid, is The September Issue een portret van Anna Wintour en haar naaste collega's. Rond Wintour hangt immers een zeer bijzondere cultus. Ze staat aan het hoofd van een miljardenbusiness, heeft invloed op zowat elke vezel van de mode-industrie en bezit het imago van een A-list celebrity. Dat lukt natuurlijk enkel door hard te zijn, nee te kunnen zeggen en het verschil te maken tussen belangrijke en onbelangrijke mensen.

Wintour blijkt in al die eigenschappen een volledige levensstijl te hebben gevonden - Meryl Streep baseerde zich op Wintour voor The Devil Wears Prada. Zelfs up close and personal doet ze weinig af van haar koelheid. Haar sociale omgang heeft iets onmenselijk en in haar mimiek zie je amper emotie, alsof ze het allemaal tegen haar zin doet. Haar voornaamste communicatiemiddelen zijn apathische blikken en pijnlijke stiltes. Het mag weinig verwonderen dat de hysterische mode-industrie aan haar voeten hangt - het gecultiveerde verlangen bij een club te horen die jou niet als lid aanvaardt.



Die cultus trekt zich zelfs door in Wintours naaste omgeving. Iedereen wurmt zich een baan door de kleerhangersvolle gangen van Vogue, met maar één vraag: "Will Anna like this?" Iedereen lijkt al lang aanvaard te hebben dat het weinig zin heeft eigen ideeën en voorkeuren door te drijven. Een koele 'No' kan immers al voldoende zijn voor een peperdure reshoot.



Het meest interessante personage uit de entourage is Grace Coddington, Anna?s rechterhand en de enige persoon waar ze zich oprecht positief over uitlaat. De relatie tussen de twee vrouwen is intrigerend: 20 jaar geleden begonnen ze op dezelfde dag te werken voor Vogue en staan nu beide aan de top ervan. Grace is qua persoonlijkheid het omgekeerde van Anna: ze laat zich beïnvloeden door alles in haar omgeving, is warm, gevoelig en positief ingesteld. Maar je voelt dat Grace in die 20 jaar, naast respect voor haar hoofdredacteur, een basisangst voor haar heeft ontwikkeld. De filmmakers deden er goed aan om na verloop van tijd van Grace een even belangrijk personage te maken als Anna.



Een ander opmerkelijk personage is Anna?s dochter Bee. We zien haar voor het eerst op het scherm wanneer Anna advies vraagt over de Vogue-cover en ze samen grasduinen in oude publicaties. En net wanneer je denkt dat de Madonna in Mode een kopie geschapen heeft, blijkt Bee een rustige, intelligente dame te zijn die een carrière in de Rechten ambieert. In een apart interview laat ze zich zelfs wat lacherig uit over de mode-industrie, zonder de respectvolle toon voor haar moeder te verliezen. Via de dochter zie je een andere kant van Anna ? alsof het echo?s zijn van gesprekken tijdens het avondeten over de vreemdheid van de mode-industrie.



Net zoals in de meeste fictiefilms, zijn ook hier de personages van doorslaggevend belang. In The September Issue moet je er echter ook alle accessoires bij nemen, van 20's fashion shoots over de tanden van Sienna Miller tot discussies over wat textiel is en wat niet. In zijn geheel is deze documentaire aangenaam kijkplezier voor een specifieke doelgroep - vrouwen en homo's - en is er van tijd tot tijd een moment van diepgang. Kom dus uit de (kleer)kast en ga kijken naar The September Issue.

Bert Lesaffer Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien