Tais-toi!

Genre: Humor | Duur: 1u25 | Release: 22 Oktober 2003 | Land: | Regie: Francis Veber | Cast: Jean Reno, Gérard Depardieu

Is K.U.T nu helemaal besodemieterd, vragen de voorstanders van een Groot-Nederlandse hereniging zich misschien af als ze de ster boven deze recensie zien staan. Is een dergelijk flutkomedietje nu ook al "zeker een cinematicket waard"? Wel, ja. En dat door de charme van zijn hoofdrolspelers.



Patrick Duynslaegher (Focus Knack) stelt in zijn binnenkort te verschijnen K.U.T-interview dat de Nederlandse cinema zowat de ergste ter wereld moet zijn. Beetje streng misschien -denk Minoes of Karakter- maar Zus en Zo of 'Costa!' overwegend: niet onterecht. Op "Hollands film Glorie"-genaamde websteks moet men zich voor een top-20 lijstje aller tijden immers al op Deruddere's Suite 16 beroepen. En als ze dan toch zo goed zijn, waarom worden die films van Theo van Gogh dan niet in België uitgebracht?



Erik Stockman (Humo) ergert zich in zíjn vraaggesprek met ons dan weer aan de al te pro-francofone mentaliteit van de Waalse filmjournalisten. Ook waar. Maar waar de Hollanders bijzonder weinig pluimen op hun hoed mogen steken, is de Franse cinéma de grootste van Europa. De césar-filmprijzen zijn absoluut relevant, wat niet bepaald kan gezegd van de uiteraard over-gecommercialiseerde Gouden Kalveren. Ook niet van onze eigen Joseph Plateau's, maar die zijn tenminste wat nederig.



Maar passons, zodat we het over dit komedietje kunnen hebben. Een enorm over the top acterende Depardieu speelt er ene Quentin, een kruimeldief met een IQ beneden de diepte van het IJsselmeer. In de gevangenis opgesloten, irriteert hij elke celmaat zodanig met zijn breedsmoelig enthousiaste vertelsels dat hij telkens weer in elkaar geslagen wordt. De gevangenisdirectie heeft het lumineuze idee hem bij ruige ganster Ruby te huisvesten. Die weigert te spreken, maar zal geconfronteerd met een dergelijke dumbo zijn bek wel moeten opentrekken. Uiteraard eindigen de twee samen op de vlucht.



Dit filmpje is geproduceerd door UGC en in de eerste vijf minuten krijgen we dan ook een politieachtervolging in een cinéma, waar Depardieu zich laat vatten omdat hij bij Ice Age blijft zitten. Enige gebeurtenissen later komt hij als hierboven beschreven bij Réno terecht. Diens liefje is vermoord door Vosgel, de man waarvan hij twintig miljoen euro heeft gestolen. Als Gérard Jean helpt ontsnappen ("Le type le plus con a sû enlever le type le plus dangereux?" vraagt de psychiater zich dreigend af) wacht beiden een confrontatie met de moordlustige miljonair. Flauwe humor, zeker, maar de prestaties van de overigens in Casablanca geboren Reno (Léon, Mission: Impossible,Décalage Horaire) en een even overigens minder dik dan verwachte Depardieu legden ons af en toe in een deuk. A chacun ses préférences.

Jan Sulmont Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reno kan Depardieu eindelijk van zich afschudden, maar de gangsters blijven op de loer. Reno keert terug om Dépardieu nog eens te helpen, die laatste vermoordt Vosgel, Vosgel schiet nog net Depardieu neer. Massa's politie en we eindigen op een slechte grap.