Saved!

Genre: Tienerensemblefilm | Duur: 1u32 | Release: 22 September 2004 | Land: | Regie: Brian Dannelly | Cast: Jena Malone, Mandy Moore, Patrick Fugit, Macauley Culkin, Mary-Louise Parker, Eva Amurri, Martin Donovan, Heather Mattarazzo

Op K.U.T-site hebben we, grif toegegeven, te weinig aandacht voor Amerikaanse tienerfilmpjes. Ondingen als 'A Walk to Remember', 'The Lizzie McGuire Movie' of 'Mean Girls' zijn doorgaans zo zeemzoeterig en naïef dat we er liever geen woorden aan vuil maken. Het is in dit genre dat het zangeresje Mandy Moore, een tienersterretje met als doelpubliek 13-jarige cheerleaders, besloot haar eerste stappen als actrice te zetten. Na enkele softe pogingen is het haar echter gelukt in een meer dan behoorlijke highschoolmovie te verschijnen, met dank aan Michael Stipe van REM, die hier als producent optreedt. De dertiende keer al dat de man dat doet overigens, met ondermeer Velvet Goldmine en 'Being John Malkovich' op zijn actief.



'Saved!' introduceert ons Moore als Hilary Faye, een bijbelfanate die haar maagdelijkheid wil sparen en zich als levensdoel stelt de onreinen het licht te laten zien. Ze voelt zich dan ook goed thuis op haar door- en doorkatholieke school, waar de directeur er in is geslaagd van Jezus een soort popidool te maken. Tot Hilary's 'Christian Jewels', een soort fanclub van Jezus, behoort ook Mary, wiens vriendje haar opbiecht dat hij eigenlijk homo is. In een visioen vertelt Jezus Mary echter dat zij dat kan oplossen, door haar maagdelijkheid aan te bieden. Maar het baat niet, het liefje mag van zijn verderfelijke aandoening gaan genezen in een tehuis en Mary blijft zwanger achter. Om niet uit de gratie te vallen, verzwijgt Mary dit voor Hilary, maar het leidt er wel toe dat ze ernstig aan haar geloof begint te twijfelen.



Deze uitermate grappige film is een verademing. Debuterend regisseur Dannelly beschikt over een goed uitgewerkt script, dat knappe personages opvoert en ondanks de satirische opzet erin slaagt een degelijke dramatische opbouw met echte emoties te bevatten. Vergelijk het met het leuke Election of het onderschatte Ghost World. De humor is ook hier van het licht subversieve soort, en dat maakt 'Saved!' vooral in zijn thuisland een gedurfde film. Religieuze fanatici als mikpunt van spot, dat zien we graag. En het is allemaal niet slecht bedoeld, de ironie van bijvoorbeeld de popsongs op de soundtrack is duidelijk. Tegen de tijd dat de film aan zijn - traditionele - finale is toegekomen, vormt een stevige moraalles eventjes een struikelblok, maar dat belet niet dat dit een behoorlijk originele film is geworden.



En toch, als scenarist staat Dannelly wat sterker in zijn schoenen dan als cineast, want hij laat tal van gelegenheden liggen om de film ook visueel interessant te maken. Maar dat geeft niet: de personages slepen ons mee, en zijn zelfs in die mate uitgewerkt dat een tv-serie rond hen best interessant zou kunnen zijn. Het zou wat andere kost zijn dan 'Dawson's Creek'. Moore is getypecast natuurlijk, en qua impact moet ze dan ook baan ruimen voor een viertal anderen. 'Saved!' heeft Jena Malone (Donnie Darko), die haar personage Mary perfect laat balanceren tussen naiëve trut en ontvoogde rebel; Patrick Fugit (Almost Famous, Spun), met zijn hoge aaibaarheidsfactor een toekomstige leading man; én Eva Amurri, de dochter van Susan Sarandon, die met haar innemende présence de revelatie van de film wordt? Daarnaast maakt Macauley Culkin, het gevallen kindsterretje dat aan een comeback werkt, in de rol van gehandicapte broer van Hilary zeker indruk! Het siert hem vooral dat hij zich niet uitslooft om de tragiek van zijn personage naar voor te brengen, maar een doodgewone kerel in een rolstoel neerzet. Dit ensemble zou wel eens de nieuwe Hollywoodgeneratie kunnen worden.



'Saved' mist wat scherpte voor een Europees publiek dat meer gewend is, en wat ons betreft hadden er nog wat (Amerikaanse) taboes mogen sneuvelen, maar laat dat u niet tegenhouden van deze frisse en iets intelligentere tienerfilm te genieten.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mary en Cassandra (het joodse meisje) zijn geschorst wegens vandalisme, maar Hilary's broer levert hen het bewijs dat zijn zus de dader was. Dat betekent dat ze toch naar het schoolbal kunnen gaan, waar alles onthuld wordt nadat Hilary een scène maakt. Die ziet haar idealen instorten en ze knalt dan maar tegen het Jezusbeeld dat ze zelf liet bouwen. Dan valt het homovriendje de party binnen, verklaart zich onwillig te 'genezen' en stelt zelfs zijn vriendje voor. Dan moet Mary bevallen, en net op tijd daagt haar moeder op om haar te steunen. De hele bende naar het moederhuis om er af te sluiten met een groepsfoto en de boodschap dat iedereen recht heeft op zijn eigen levensvisie.