Evil Aliens

Genre: | Duur: 00 min. | Release: 31 December 1899 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Jake West | Cast: Emily Booth, Samuel Butler, Jennifer Evans

Sci-fi, bovennatuurlijke thrillers, fantasy, alles goed en wel, maar de bezoeker van het Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film zit natuurlijk ook te wachten op splatterfestijnen. Het bloed moet gutsen zoals in Braindead of Bad Taste, en op dat vlak levert Evil Aliens exact wat het belooft. Kiarostami this is not.



Al start de prent qua feitelijke gebeurtenissen ?we laten die gore anale inspectie met een soort drilboor even achterwege- even traag als het gemiddelde Iraanse meesterwerk. De hele intro, met Weird World-presentatrice Michelle Fox plus haar crew die een interview en reenactment willen van een door aliens bezwangerde boerentrien op een eiland vlakbij Wales, kan je eigenlijk gerust overslaan.



Na die slappe start echter gaat regisseur Jake West zo ver als ie maar enigszins mogelijk kan. Op variabele manieren in stukken gereten koeien, karikaturale personages die ondersteund door een opzwepende soundtrack op een pikdorser klimmen om nog wat buitenaardsen af te slachten: dit is een perfecte middernachtfilm. Bovendien wérkt de ?platte- humor bijzonder goed. De seksscène tussen een UFO-nerd en een dominante buitenaardse, bijvoorbeeld, is hilarisch.



Regisseur Jake West schreef én monteerde zelf ?na jaren professionele ervaring daarmee, meldde de man op de traditionele BIFFF-Q&A, is hij het gewend stevig te knippen in goed materiaal. Dat is eraan te zien: in de tweede helft van Evil Aliens ligt het tempo erg hoog. De crowdpleasers -stapels bloed, afgrijselijke mutilaties, goed getimede smerige grappen ?rollen in sneltempo over het scherm. En dat loont: Evil Aliens kwam in maart 2006 op maar liefst twintig kopieën uit in de Britse zalen.



Een Belgische release van dit festijn voor de smakelozen zit er onzes inziens niet direct in. Zelfs een publieksprijs op het BIFFF lijkt hoog gegrepen voor dit cheape filmpje, gezien de concurrenten met véél hogere budgetten (The Hills have Eyes, Devil's Rejects, The Descent). Maar dat al wie deze prent zag met de hoop op humoristische gore zich goed heeft geamuseerd, daar twijfelen we geen seconde aan.

Jan Sulmont Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien