Get Low

Genre: drama | Duur: 1u41 | Release: 1 Juni 2011 | Land: VS | Regie: Aaron Schneider | Cast: Robert Duvall, Bill Murray, Sissy Spacek, Louis Black, Bill Cobs

Dat verhalen na enige tijd een eigen leven gaan leiden, wisten de scenaristen van Get Low, Chris Provenzano (Mad Men) en C. Gaby Mitchell, handig te gebruiken. De film is geïnspireerd op het overgeleverde relaas van Felix “Bush” Breazeale die in 1938 als excentrieke kluizenaar over de tongen ging. 

Een brandend huis waaruit een man in de duisternis naar de camera toe rent, vat de eerste scène samen. In een volgende episode volgt de camera een kwajongen die een ruit van een blokhut in een woud stukgooit. Een oude mensenschuwe bewoner verjaagt de jongen na een schot te hebben gelost. Wanneer de mysterieuze grijsaard enkele scènes later in het naburige dorp de dominee opzoekt, is het duidelijk dat hij daar allesbehalve geliefd is en er vreselijke verhalen over hem de ronde doen.

Wanneer aan het licht komt waarom Felix Bush de dominee opzoekt, is de nieuwsgierigheid van de bioscoopbezoeker helemaal geprikkeld: Mr. Bush wil namelijk zijn eigen begrafenis laten organiseren. Zonder vergiffenis voor zijn begane zonde kan de geestelijke hem echter niet helpen. Gelukkig voor de man is de plaatselijke begrafenisonderneming op zoek naar nieuwe lijken. Wanneer het duidelijk wordt dat Mr. Bush van zijn eigen begrafenis een feest wil maken waarop hij bovendien zelf aanwezig wil zijn, ziet de begrafenisondernemer daar dankzij de dollars van de klant geen graten in. Geleidelijk aan wordt duidelijk waarom Felix Bush dit wenst. 

Een plaats- en tijdsbepaling wordt er op geen enkel moment gegeven maar kan men geleidelijk aan afleiden uit de gevarieerde composities die zowel charleston, blues, en vooral veel door banjo begeleide muziek bevat. Jan A. P. Kaczmarek (Finding neverland, The Visitor) stelde deze originele score grotendeels samen. Daarnaast zijn natuurlijk ook het nabijgelegen dorp, het zangerige Engels, de kostuums, de oldtimers en andere industriële snufjes bepalend voor een setting in de jaren dertig in het diepe zuiden van de Verenigde Staten.

De spanningsopbouw in dit langspeelfilmdebuut van regisseur Aaron Schneider is zonder meer briljant. Pas in de slotfase vertelt de oude man welke gebeurtenis hem veertig jaar lang in het woud hield en bijgevolg zijn leven drastisch beïnvloedde. Robert Duvall schittert als Felix Bush, een welbespraakte man, die zowel charmant als kordaat uit de hoek kan komen, zin voor humor heeft en vooral een enorme schuld torst. Bill Murray zorgt als begrafeniscoach Frank Quinn voor een goed gedoseerde komische noot. Sissy Spacek tenslotte vervolledigt het plaatje rasacteurs met haar vertolking van Matty, de dame die altijd van Felix heeft gehouden. De bijrollen van Lucas Black (de assistent-begrafeniscoach) en Bill Cobbs (dominee Jackson) zijn minstens even belangrijk voor de loutering die Felix Bush zoekt.

Dit sterke gelaagde verhaal in spitante dialogen dat ons in de tijd terug flitst en naar een climax toewerkt, straalt een zeldzaam grote klasse uit en bevat alles wat een uitstekende film nodig heeft!

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De foto van een mooie jonge vrouw, waartegen Felix Bush geregeld praat, houdt verband met zijn geheim. Het blijkt zijn enige liefde te zijn geweest. Wanneer hij op zijn begrafenisfeest eindelijk de moed heeft om zijn verhaal op te biechten, wordt het duidelijk dat zij veertig jaar geleden in vlammen is opgegaan.