Hereafter

Genre: Drama | Duur: 2u09 | Release: 19 Januari 2011 | Land: VS | Regie: Clint Eastwood | Cast: Cécile De France, Matt Damon, Frankie McLaren, George McLaren, Jay Mohr, Bryce Dallas Howard, Thierry Neuvic

Als je 80 bent en je hebt de voorbije tien jaar tien films gemaakt, waarvan minstens de helft semi-klassiekers die telkens tot de beste film van hun releasejaar behoorden en in totaal voor 24 Oscarnominaties zorgden, dan heb bergen krediet opgebouwd. Onvoldoende helaas, beste meneer Clint Eastwood, om te verwachten dat we Hereafter door de vingers zien, een verstommend povere poging tot cinema.

Het verrassend betekenisloze en vlakke script van Peter Morgan - nochtans de scenarist van The Queen, Frost/Nixon en The Last King of Scotland - is voor een groot deel de oorzaak van het falen van deze prent. Enige essentie valt er niet te bespeuren doorheen de drie verhalen in Hereafter. In elk ervan staat de dood centraal, maar de uitwerking mist alle diepgang. Wat Eastwood hierin zag, is een raadsel. De regisseur lijkt dan ook nergens echt interesse te tonen voor zijn film en laat de ene na de andere nietszeggende scène op ons los, zonder enig ritme of tempo, zonder spanning of dramatiek. Zelfs de potentieel indrukwekkende reconstructie van de tsunami bij het begin van de film, komt onecht over.

Het gevolg is een uiterst langdradige, emotieloze, mak vertolkte would-be bespiegeling over wat volgt na het leven, die zelfs bespottelijk oogt in het rijtje van de vele geweldige Eastwoodproducties.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marcus klampt George aan in Londen en die geeft toe aan zijn vraag naar een seance. Die biedt Marcus eindelijk berusting in de dood van zijn broer. In ruil laat Marcus George weten in welk hotel Mary verblijft. George legt contact met haar, en wellicht omdat hij haar bijna-dood-ervaring erkent - want we weten niet wat er in zijn brief staat - gaat ze daarop in en mogen we vermoeden dat er iets moois zal groeien tussen hen.