Monsieur Lazhar

Genre: Drama | Duur: 1u34 | Release: 7 Maart 2012 | Land: Canada | Regie: Philippe Falardeau | Cast: Mohamed Fellag, Sophie Nélisse, Émilien Néron, Dannielle Proulx, Brigitte Poupart

Monsieur Lazhar vertelt het hartverwarmende verhaal van Bashir Lazhar, een Algerijnse immigrant die leraar wordt op een Canadese school. Zijn opdracht blijkt allesbehalve gemakkelijk te zijn, want de vorige lerares heeft zelfmoord gepleegd in de klas. Vooral Simon en Alice, die het opgehangen lichaam met hun eigen ogen gezien hebben, hebben het hier enorm moeilijk mee. Maar Bashir zelf worstelt ook met zijn eigen demonen uit het verleden, waaronder het verlies van zijn vrouw en kinderen. De leerlingen en leraar vinden steun bij elkaar tijdens hun rouwproces en samen proberen ze hun verdriet te verwerken.

 

Regisseur Philippe Falardeau kaart een aantal gevoelige onderwerpen aan, maar vermijdt gelukkig dat de film een kleffe bedoeling wordt. De vorm en muziek dringen zich nooit op, maar de regisseur beperkt zich ook niet tot afstandelijke observatie. Hij blijft bijzonder nuchter en sereen, en weet toch een weg te vinden naar het hart van de kijker. Falardeau kon dan ook bouwen op een sterk verhaal dat zijn oorsprong vindt in een toneelstuk van Évelyne de la Chenelière. Hoewel de regisseur dankzij enkele prachtig gefilmde scènes de theaterachtergrond weet te overstijgen, blijft hij toch net iets te braaf binnen de lijnen van de klassieke filmstijl.

De kracht van de film schuilt vooral in het gelaagde verhaal en de realistische portrettering. Falardeau werkt helaas een aantal subplots onvoldoende uit en laat ze stilletjes naar de achtergrond verdwijnen. De al dan niet ontluikende liefde met een lerares en de bezorgdheid van Lazhar voor de problemen van Boris, een andere leerling, zijn hier goede voorbeelden van. De relaties tussen de leerlingen, leraars en ouders zijn gelukkig te allen tijde geloofwaardig en de acteerprestaties zijn over het algemeen meer dan degelijk. Helaas zijn er nergens uitblinkers merkbaar, ook niet bij de vertolking van Mohamed Fellag als Lazhar.

De kracht van de film schuilt vooral in het gelaagde verhaal en de realistische portrettering

Hoewel zelfmoord en het verwerkingsproces belangrijke thema’s zijn in de film, gaat er ook veel aandacht uit naar de problematiek rond immigratie en de clash die hierdoor ontstaat tussen verschillende culturen. De film is vaak hard en confronterend, maar dankzij dat laatste element kent de film ook enkele grappige momenten. Op deze manier weet de film een goede balans te vinden tussen humor, sociaal engagement en emotionele geladenheid. Bovendien vertoont Canada, en vooral Québec, grote gelijkenissen met België wat betreft multiculturalisme, meertaligheid en sociopolitieke aspecten. Om deze reden zullen heel wat situaties ook bij ons bekend voorkomen, wat altijd een pluspunt is.

Jeroen Van Rossem Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer de directrice van de school ontdekt dat Lazhar geen permanente verblijfsvergunning heeft, wordt hij ontslagen. Hij krijgt wel nog de kans om de schooldag af te werken. Hij leest zijn zelfgemaakt fabeltje, waarin hij de traumatische gebeurtenissen met zijn vrouw verwerkt, voor aan de klas. In een laatste shot zijn we Lazhar Alice omhelzen..