Reykjavík Rotterdam

Genre: Thriller | Duur: 1u28 | Release: 1 Januari 2008 | Land: Duitsland, IJsland, Nederland | Regie: Óskar Jónasson | Cast: Baltasar Kormákur, Ingvar Eggert Sigurðsson, Jörundur Ragnarsson, Lilja Nótt Þórarinsson, Throstur Leo Gunnarsson

Het is makkelijk om toe te geven dat je Reykjavík niet per se als een metropool van georganiseerde misdaad ziet. Laat staan als draaischijf voor internationale alcohol- en drugshandel. Hoewel je nog zou kunnen vermoeden dat de marginaliteit wat is toegenomen sinds het land in 2008 failliet ging, blijft het toch een beetje een ver-van-je-bed-gegeven, al zou je lelijk opkijken hoe hoog de smokkelcijfers zijn op het Atlantische eiland.

Regisseur Óskar Jónasson tracht ons toch een staaltje spanning te bezorgen. We volgen Kristófer (Kormákur op dreef) die na een leven van misdaad een brave huisvader geworden is met een vaste job als bewakingsagent. Zijn verleden is echter nog niet volledig verteerd en komt af en toe nog eens om het hoekje gluren. Als zijn voorgeschiedenis wel heel aanwezig wordt, gaat hij in overleg met zijn oude vriend Steingrímur (Sigurðsson) nog eens de zee op. Dat zijn tocht niet vlekkeloos zal verlopen, laat zich raden. Steingrímur blijkt minder nobel dan gedacht en Kristófer kan iets té goed aarden tussen zijn oude vrienden.

Opvallend is hoezeer de film voortgestuwd wordt door de plot. Te midden de duisternis ontwaren we de kroniek van een aangekondigde mislukking. Dankzij de goede zorgen van co-scenarist Arnaldur Indriðason (toch wel IJslands bekendste thrillerauteur bij ons) verwordt de wat uitgespannen plot nooit tot een onvolgbare wirwar, maar blijft de spanningsboog mooi en evenwichtig.

Behalve de bovengemiddelde prestaties van de acteurs (een mélange van bekende koppen zoals hoofdacteurs Kormákur en Sigurðsson met frissere gezichten als de soms ongewild komische Jörundur Ragnarsson) is het vooral het script dat de moeite is. Indriðason is een meester in sfeerschepping wat hij hier voor de zoveelste maal bewijst. Het jammere aan het hele verhaal is dat het zo weinig origineel is.

Beau Janssens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien