All Good Things

Genre: Thriller | Duur: 1u37 | 2010 | Release: 0 - | Land: VS | Regie: Andrew Jarecki | Cast: Ryan Gosling, Kirsten Dunst, Frank Langella, Diane Venora, Philip Baker Hall

Met zijn Oscargenomineerde documentaire Capturing the Friedmans wist Andrew Jarecki hoge ogen te gooien. Het was een sterk staaltje misleiding waarbij de ware aard van de gebeurtenissen in nevelen gehuld bleef. Ook Jarecki's eerste speelfilm draait om onopgeloste mysteries en onbetrouwbare getuigenissen, maar dit keer met een opmerkelijk minder meeslepend resultaat.

Voor dit op feiten gebaseerde verhaal rond de geheimzinnige verdwijning van een jonge vrouw die in een rijke familie is getrouwd, kreeg Jarecki wel twee talentvolle acteurs te pakken. Kirsten Dunst en Ryan Gosling weten hun personages Katherine en David interessant te maken en zorgen voor een minimum aan betrokkenheid van de kijker. De plot kent echter nogal wat hoogtes en laagtes en mist een afgtekende focus. Zo ligt de nadruk enerzijds sterk op de relatie tussen de twee protagonisten, waarbij enige tragiek omwille van de niet-gedeelde kinderwens en de mentale problemen van David, de toon bepaalt. Anderzijds sluimert een eendimensionele spanning over de actie, die daardoor al te goedkoop overkomt. All Good Things belandt op die manier tussen twee stoelen.

De cineast mist de ervaring om iets aan te vangen met dit onaffe, stuurloze scenario

Jarecki mist dan ook de ervaring om iets aan te vangen met dit onaffe, stuurloze scenario en twijfelt voortdurend wat hij de kijker wil laten voelen of denken. Er wordt veel gesuggereerd  - in een bepaalde scène zien we een buurvrouw alert wezen zonder dat daar iets uit volgt - maar we krijgen al bij al erg weinig informatie. De vraag beantwoorden of David nu ziek of kwaadaardig is, had de kijker alvast hulp geboden. Nu mist het hoofdpersonage elk fundament waardoor zijn acties inconsequent lijken. David nu en dan in vrouwenkleren opvoeren, maakt de verwarring enkel groter. 

Visueel weet dit verhaal weinig inspirerend te zijn voor Jarecki. De prent oogt banaal en vlak en de ondersteuning van een clichématige score zet dat zoutloze net in de verf. Binnen zijn genre beschouwd kan All Good Things nog net naast andere films staan, voornamelijk dankzij de cast, maar laat ons vooral hopen dat dit een noodzakelijk falen is in de opbouw van Jarecki's carrière. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 jaar na Katherine's onopgeloste verdwijning, wordt de zaak heropend. De bejaarde David legt een leugenachtige verklaring af. Alle betrokkenen van destijds zijn intussen overleden en niemand verdenkt hem er van verantwoordelijk te zijn voor de verdwijning van zijn vrouw.