Wat brengt 2015?

De helft van het cinemaplezier zit hem in het anticiperen. Op nieuwe projecten van onze favoriete filmmakers of op Amerikaanse producties waarover we voornamelijk dankzij het internet al alles weten, zelfs wat we er zullen van vinden. De top 10 die we u binnen 12 maanden zullen voorschotelen is wellicht volkomen onvoorspelbaar en bevat altijd wel meerdere titels waar we vooraf helemaal niets van verwachtten - zie ook onze top 2014. Maar niettemin kijkt ons cinefiel hart toch uit naar een aantal te verschijnen films. En sommige daarvan hebben we zelfs al voor u bekeken. 

 

BIRDMAN (28/1)

Om onszelf al meteen tegen te spreken: het is volkomen voorspelbaar dat Birdman een erg hoge plaats inneemt wanneer we binnen een jaar onze top 2015 opstellen. Deze existentiële komedie (al is het nog veel meer dan dat) waarin Michael Keaton een voormalige steracteur speelt, is namelijk van begin tot eind verrukkelijk. De formidabele cast - naast Keaton zijn ook Edward Norton en Emma Stone geweldig - is echter niet de enige troef. Oscarwinnend DOP Emmanuel Libizki (Gravity) maakt er ook een formidabele visuele trip van: Birdman werd schijnbaar in één lange take opgenomen. Lees hier onze recensie.

 

 

WILD TALES (Relatos Salvajes) (21/1)

De Argentijnse Oscarinzending kreeg overal al bakken lof en doet dan ook het beste vermoeden. De prent is opgebouwd uit zes dolle korte verhalen waarin situaties uit de hand lopen. Zo ontdekken allle passagiers van een vliegtuig wat ze met elkaar gemeen hebben en ontspoort een trouwfeest. Schipperend tussen zwarte komedie en gewelddadige tragiek, moet dit een hoogst vermakelijke film zijn. 

TROUW MET MIJ (21/1)

De Vlaamse film stelde niet gek veel voor in 2014. De huwelijkskomedie Trouw met Mij zal de boel wellicht niet redden, maar Kadir Balci wist ons destijds best te charmeren met Turquaze, dus we zijn ergens wel benieuwd naar de wijze waarop twee families een Vlaams-Turks trouwfeest beleven. De cast bestaat niet bepaald uit grote namen, maar de karakterkoppen zullen dat met sappig dialect wel compenseren. En hier vind je meer over de film. 

TURIST (Force Majeure) (28/2)

Ruben Östlund mag na twee interessante films aanschuiven aan de grote tafel. Turist kreeg heel wat aandacht en waardering omwille van de scherpe, geloofwaardige kijk op de relaties tussen enkele gezinsleden nadat die op vakantie aan een lawine ontsnappen. Met de nodige humor analyseert de cineast rolpatronen en nieuwe mannelijkheid, daarbij inventief camerawerk en een strak vertelritme hanterend. De recensie vind je hier

WHIPLASH(18/2)

Een jonge drummer met doorzettingsvermogen en een muziekleraar from hell zijn de twee partijen die het in dit hoogst entertainende muzikale duel tegen elkaar opnemen. De jonge regisseur maakt er een intense en meeslepende film van en zet hoofdacteurs Miles Teller en J.K. Simmons aan tot topvertolkingen. Oorspronkelijk was er geen release voorzien voor deze prent, maar intussen kaapte de film heel wat prijzen weg en bekoorde hij het publiek op het recenste Film Fest. Lees de recensie

AMERICAN SNIPER (25/2)

Clint Eastwood zou terug in goede doen zijn, na het lauw onthaalde Jersey Boys, en tovert op zijn 84e nog een Oscarwaardig drama uit de hoed, waarin een flink opgepompte Bradley Cooper de oorlog maar niet uit zijn hoofd krijgt. 

FOXCATCHER (25/2)

De Oscars komen er aan dus worden we eind februari echt bestookt met topproducties. Dit op feiten gebaseerde drama van de onovertroffen Bennett Miller (CapoteMoneyball) over de noodlottige samenwerking tussen een miljonair en twee worstelende broers, toont ons een onherkenbare Steve Carell in een ongezien ernstige rol. Ook Mark Ruffalo en Channing Tatum zouden geweldig op dreef zijn in deze door critici bejubelde Oscarkandidaat. Worstelaar Mark Schultz, die in de film door Tatum gespeeld wordt, reageerde overigens furieus op de weergave van de feiten in de film. Enige controverse doet een film altijd deugd. 

INHERENT VICE (04/3)

We weten eigenlijk ook niet precies wat het is, maar meer hoeven we eigenlijk niet te weten dan dat het een film van Paul Thomas Anderson is, die met deze Thomas Pynchonverfilming een iets andere weg inslaat dan de ernst van zijn twee vorige producties. Aan boord voor deze maffe detectivefilm zijn o.a. Joaquin Phoenix, Josh Brolin, Reese Witherspoon, Benicio Del Toro en Owen Wilson. Deze trailer in jaren '70-stijl is subliem:

SELMA (11/3)

Eerlijk gezegd hadden we geen bijzondere verwachtingen tegenover dit braaf ogende filmpje over Martin Luther King. De regisseur zei ons niets, de cast lijkt degelijk maar bevat ook een aantal uitgerangeerde namen en het thema levert al te vaak sentimentele of prekerige flutfilms op. Selma - verwijzend naar het stadje in Alabama van waaruit King een protestmars aanvatte - heeft intussen echter zo veel lof gekregen, en wordt vooral geprezen omwille van de frisse aanpak, dat we plots wel zin krijgen in zo'n aangrijpende brok geschiedenis, die jammer genoeg een noog steeds actuele boodschap brengt. 

SUITE FRANCAISE (18/3)

Eén van de vier of misschien wel vijf Hollywoodproducties dit jaar waarin Matthias Schoenaerts zijn opwachting maakt. In dit romantisch oorlogsdrama is hij de knappe Duitse soldaat waarop een Franse schoonheid tegen wil en dank verliefd wordt in het bezette Frankrijk bij de aanvang van W.O. II. Het charisma van Schoenaerts wordt ten volle uitgespeeld in de trailer, maar hij wordt door al even ravissant volk omringd: Margot Robbie, Kristin Scott Thomas en Michelle Williams. Voor de regie tekende Saul Dibb, die met The Duchess al een solide drama afleverde. 

FAR FROM THE MADDING CROWD (29/4)

Een tweede kostuumdrama met Schoenaerts, en opnieuw een noodlotsromance maar vooral een project met iets meer prestige. Niemand minder dan Thomas Vinterberg (FestenJagten) verfimt de roman van Thomas Hardy, waarin Schoenaerts één van de drie mannen is die naar de gunsten van de protagoniste (Carey Mulligan) dingt. De trailer doet vermoeden dat dit een heerlijk ouderwets liefdesdrama is - schitterend in beeld gezet ook -, anderzijds heeft Vinterberg zich nooit echt thuisgevoeld bij Engelstalige projecten. Een eerdere verfilming uit 1967 overtreffen wordt bovendien niet makkelijk. 

JURASSIC WORLD (10/6)

Misschien is het enkel nostalgie die ons laat uitkijken naar deze herrijzenis van de Jurassic Parc-reeks, maar dit belooft het soort Hollywoodspektakel te worden zoals we dat nu en dan graag hebben, waarbij je hart in je keel schiet en je je beker popcorn platknijpt van de spanning. Dit voorsmaakje is alvast heerlijk. Regisseur van dienst is Colin Trevorrow, die weliswaar nog maar één film op zijn naam heeft staan, maar die Safety Not Guaranteed was wel lichtjes van de pot gerukt, waardoor we hopen dat de mensen achter de franchise toch iemand met een specifieke stijl hebben aangetrokken. 

Laat op onze facebookpagina gerust zelf weten waar jij naar uitkijkt. 

 

Sven De Schutter