Assassin's Creed

Genre: Actie, Fantasie | Duur: 1u55 | 2016 | Release: 21 December 2016 | Land: VS | Regie: Justin Kurzel | Cast: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Charlotte Rampling, Michael Kenneth Williams

Ons wantrouwen tegenover platte actiefilms en verfilmingen van videogames in het bijzonder werd bij aanvang van Assassin’s Creed even naar een zijspoor gestuurd. Met Michael Fassbender en Marion Cotillard aan boord en Justin Kurzel (die datzelfde tweetal regisseerde in het in België amper vertoonde Macbeth) in de regisseursstoel, zou deze productie best wel eens de moeite waard kunnen zijn. Wie echter geen affiniteit heeft met het spel, kan zich de moeite besparen. 

 

Assassin’s Creed mag dan over een cast van formaat beschikken, dat blijkt al snel het enige te zijn dat deze actieprent van enige klasse kan voorzien. In dit overernstige relaas ervaart een ter dood veroordeelde misdadiger via geavanceerde technologie de herinneringen van zijn voorouders. De orde van de Tempeliers wil op die manier de appel uit het paradijs lokaliseren, in de hoop de genetische bron van gehoorzaamheid te kunnen beheersen. Laat ons dat maar allemaal aannemen zonder enige scepsis.

Om dit alles te laten geschieden, moet er blijkbaar vooral flink achtervolgd en geknokt worden. De opeenvolging van acrobatische lijf-aan-lijfgevechten zorgt echter al snel voor eentonigheid, want enige bekommernis om de personages is ver te zoeken. De sfeeropbouw komt daarbij vooral tot stand in door zielloze cgi vormgegeven decors, waardoor Assassin’s Creed vermoeiende eenheidsworst wordt.

Eentonig actiespektakel dat enkel de fans van het spel zal bekoren.

Het conflict tussen ideologie en wetenschap dat voor nog enige essentie zou kunnen zorgen, wordt bedolven onder streverige blabla, waardoor de inzet van de hoofdrolspelers wat verloren gaat. Cotillard is nochtans helemaal niet slecht. Jeremy Irons vult mooi aan terwijl Fassbender vooral zijn torso laat spreken.

Wie menige nacht heeft doorgebracht in de digitale wereld van Assassin’s Creed zal wel bekoord worden door dit spektakel. De film vindt zijn basis in de mythologie van het spel, maar creëert wel een nieuw verhaal. Dat verhoogt de cinefiele waarde echter niet.  Fans zullen genieten maar ieder ander staart wellicht onbewogen naar het scherm. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien