Shams
rating

Duur: 24 min. | Land: | Regie: Pauline Beugnies | Cast: Claire Beugnies, Reem El-Maghraby, Zainab Magdy, Amina El-Banna | Scenarist: Pauline Beugnies | Productiehuis: Rayuela Productions

In Pauline Beugnies’ kortfilm ontvouwt zich het tragische liefdesverhaal tussen de jonge vrouwen Shams en Eden. Geen romantische exotiek uit duizend-en-een-nacht, wel harde realiteit: lesbische relaties worden niet getolereerd in het traditionele Egypte.

Shams’ laat ons het schizofrene gezicht van het hedendaagse Egypte zien. Aan de ene kant heerst de traditionele, binaire maatschappij waarin de rol van “de man” en “de vrouw” duidelijk is gedefinieerd. Anderzijds zijn er de hippe feestjes waar gedanst en gedronken wordt, en waar er ook plaats is voor relaties die afwijken van de norm. Op zo’n feest ontmoet de blanke Française Eden de losbandige, Egyptische Shams.

Wanneer Shams haar moeder inlicht over de relatie neemt de situatie een akelige wending. Ze verdwijnt spoorloos en wanneer Eden samen met twee vriendinnen op zoek gaat, botst ze meermaals op de traditionele gewoontes van het land. De werelden van Shams en Eden staan lijnrecht tegenover elkaar. De westerse Eden denkt alles te kunnen oplossen via mensenrechtenorganisaties, maar dat blijkt al snel een illusie. Zo werkt het niet in Egypte. Wanneer ze de twee vriendinnen vraagt om niet in het Arabisch te communiceren, wordt haar toegesnauwd dat ze maar Arabisch moet leren. Het is duidelijk dat ze haar denkpatroon moet bijstellen.

Shams betekent ‘zon’ en die is dan ook overvloedig aanwezig: in al haar kleurenrijkdom stroomt ze door de ramen en geeft ze de straten een gouden gloed. Op die manier vertelt de Waalse Beugnies ook via het kleurenpalet iets over de relatie tussen deze twee vrouwen. Het dagdagelijkse Egypte, aards en zacht, staat in contrast met het broeierige rood en groen van het nachtleven. Wanneer Eden in een taxi in datzelfde rood en groen baadt, voel je haar radeloosheid en vervreemding. In deze cocon van felle kleuren maakt ze geen deel uit van “het andere Egypte” waar haar liefdesverhaal zich noodlottig ontwikkelt.

Beugnies toont ons in dit klassiek opgebouwd drama dat we de realiteit niet zomaar naar onze hand kunnen zetten, zelfs niet onze eigen liefdesgeschiedenis.

Carmen van Cauwenbergh