The Woman in the Window

Genre: Psychothriller | Duur: 1u40 | 2021 | Release: 14 Mei 2021 | Land: VS | Regie: Joe Wright | Cast: Amy Adams, Julianne Moore, Gary Oldman, Wyatt Russell, Brian Tyree Henry, Jennifer Jason Leigh, Fred Hechinger, Anthony Mackie

Als mooi volk als Joe Wright, Gary Oldman, Amy Adams, Julianne Moore en Jennifer Jason Leigh samen wordt gebracht voor een productie, mogen we daar veel van verwachten. Een stevig drama van een sterke filmmaker, waarin een kransje topacteurs zich van zijn beste kant laat zien, waarna het Oscars regent, misschien? The Woman in the Window blijkt nu echter zo'n fletse en goedkope thriller te zijn, dat je je afvraagt waarom niemand dit vooraf had kunnen inschatten.

Deze psychologische thriller met Hitchcockallures heeft immers om te beginnen een ontzettend zwak scenario. De plot rond een geïsoleerde, depressieve vrouw die haar huis niet durft te verlaten maar niettemin betrokken raakt bij een aantal vreemde gebeurtenissen bij haar overburen, is een aaneenschakeling van flauwe wendingen, oppervlakkige karakters en geforceerde conversaties die de film laten zwalpen. Het ene moment lijkt  een treurig portret te geschetst te worden van een labiele vrouw, dan weer is dit een op paranoia gefundeerde thriller waarin iedereen iets lijkt te verbergen. Maar dat wordt nooit een coherent geheel en The Woman in the Window kan je niet anders dan zoutloos, ongeïnspireerd en vergezocht noemen. 

Bij een eerste testvoorstelling in 2019 werd de film lauw onthaald en dus werden er reshoots georganiseerd. De eerste versie zou dus helemáál een zootje geweest zijn. Het is bizar dat een cineast als Joe Wright, die imponeerde met Atonement en met Darkest Hour, Hanna en Anna Karenina nog enkele knappe films maakte, duidelijk niet wist wat hij deed. Enkele onverklaarbare camerawendingen blijven zonder effect, de montage dient nergens het narratief, de score van Danny Elfman is ontstellend zwak en de acteurs staan er werkloos bij. Oldman en Leigh krijgen flinterdunne rollen en de korte verschijning van Moore en Mackie geeft hen niet de kans een echt personage neer te zetten. Adams draagt de film waardig maar haar inzet brengt niets op.

Povere psychologische thriller waaraan heel wat talent verspild wordt

Hoewel The Woman in the Window op een primair niveau nog voor enige goedkope spanning zorgt en zo wel aansluiting vindt bij een reeks suspensefilms die nu echter passé zijn - denk The Hand That Rocks the Cradle, Copycat, Consenting Adults, Pacific Heights en andere jaren '90-popcorvoer - is dit een zeer teleurstellende bestsellerverfilming die even wat aandacht zal krijgen door zijn release op Netflix en daarna weg zal zakken in het moeras van vergetelijke films.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De zoon van de buren blijkt zijn moeder vermoord te hebben. Anna had het dus niet bij het rechte eind - want ze verdacht de vader, en bovendien bleek Jane zijn tweede vrouw en dus niet de moeder van Ethan - maar ze vergiste zich dus niet in het bestaan van de andere vrouw. Ethan blijkt dus een psychopaat, die dan ook Anna tracht te vermoorden, maar na een vechtpartij weet ze hem door het krakkemikkige dakraam te kieperen. Na herstel in het ziekenhuis verkoopt ze het huis en verhuist ze.