Three Thousand Years of Longing

Genre: Romantisch drama | Duur: 1u48 | 2022 | Release: 14 September 2022 | Land: Australië | Regie: George Miller | Cast: Idris Elba, Tilda Swinton

Heel indrukwekkend is de carrière van George Miller eigenlijk niet, ondanks zijn status en zijn leeftijd van 77 jaar. Van de tien films die de Australiër tot nu toe op zijn naam heeft staan, valt er slechts eentje echt grandioos te noemen: Mad Max: Fury Road. Die laat hij nu opvolgen met een veelbelovend maar al bij al niet zo memorabel sprookje. 

Een vrouw met bescheiden verwachtingen van het leven, bevrijdt per toeval een geest uit een eeuwenoude fles en mag drie wensen doen. Dit oeroude narratieve gegeven blijft natuurlijk werken - onvermijdelijk stelt de kijker deze vraag ook aan zichzelf. Maar protagoniste Alithea, als academica gespecialiseerd in mythologie en verhalende teksten, kan zich geen enkele wens voorstellen die haar uiteindelijk toch geen onheil zou bezorgen.

Three Thousand Years of Longing vult zijn eerste helft met een behoorlijke lange dialoog tussen de vrouw en de geest, binnen de muren van een saaie hotelkamer. Er ontwikkelt zich een reflectie over menselijke verlangens en de kracht van verhalen, maar heel wezenlijk wordt dat niet echt en de eentonigheid ligt zelfs op de loer. De geest onderbreekt het gesprek gelukkig met vertellingen die ons ver terug in de tijd brengen, maar de sprookjesachtige sfeer slaat eigenlijk nooit over op het publiek. George Miller tovert met beeldkaders en digitale effecten maar lijkt weinig voeling te hebben met de plot. 

Ondanks het visuele vernuft, is dit sprookje weinig bezield.

Tilda Swinton en Idris Elba zijn weliswaar niet de minsten en hun samenspel is de grote troef van de prent. De film lijkt aan te sturen op een stomende romance tussen de beheerste geleerde en de ook fysiek verleidelijke djinn maar de ambities blijken groter en er wordt gestreefd naar een complexe verhouding tussen de twee - Alithea heeft nu eenmaal het lot van de geest in handen. Maar als dat niet meer dan een vrijblijvend en niet echt bezield spektakel oplevert, hadden we aan de meer amoureuze versie misschien meer kijkplezier beleefd.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien