2 Fast 2 Furious

Genre: Actie | Duur: 1u47 | Release: 18 Juni 2003 | Land: VS | Regie: John Singleton | Cast: Paul Walker, Eva Mendes, Cole Hauser, Ludacris

Omdat onze eigen bolide in de garage staat met een opgeblazen motor, waren wij wanhopig op zoek naar een passend vervoermiddel om naar de vertoning van 2 Fast 2 Furious te racen. Ten einde raad klopten we dan maar aan bij onze hoofdredacteur, die -na lang aandringen en dik tegen zijn goesting- bereid was om zijn uitgebouwde Ford Ka (zie A Man Apart) voor enkele uren af te staan. "Dus ge hebt het goed begrepen, hè Van Achter. Eén kras op mijn metallic-yellow carrosserie, en ge recenseert voortaan enkel nog Adam Sandler-films!!", dreigde hij vlak voor het vertrek. Geprikkeld door dit toch wel rampzalige vooruitzicht, lieten wij de motor brullen tot 8000 toeren, zetten 'm in zijn eerste en gaven planché. De uitlaat produceerde een helblauwe steekvlam van ongeveer twee en een halve meter, en verschroeide de wenkbrauwen van onze hoofdredacteur, die luid vloekend en wild gesticulerend achterbleef.

Aangezien de haatmails over de K.U.T.-recensie van The Fast and the Furious (niet toevallig van de hand van onze hoofdredacteur) nog steeds blijven binnenstromen, achten wij het noodzakelijk om onze persoonlijke liefde voor auto-achtervolgingen nog eens plechtig te onderstrepen. Want wie durft te beweren dat de chase-sequenties in pakweg The French Connection of Bullitt geen grote kunst zijn, kan wat ons betreft maar beter een Buzzy-pas gaan kopen en zwijgen. Dat een auto-achtervolging echter geen volledige film kan dragen en zelfs, ondanks uitstekend in beeld gebracht, toch nog verpest kan worden door de irritante trekjes van de acteurs, is een vaststelling die na het bekijken van '2F2F' nog maar eens pijnlijk duidelijk wordt.

Het vervolg van de Vin Diesel-hit speelt zich niet meer af in LA, maar in Miami, het nieuwe paradijs voor het illegale street-racen. Brian O'Connor (Paul Walker) krijgt van zijn oversten de kans om zijn strafblad wit te wassen. Hij dient opnieuw te infiltreren in het street-race milieu om een einde te maken aan de criminele praktijken van Carter Verone (Cole Hauser), een steenrijke zakenman die zich bezighoudt met drugshandel. O'Connor krijgt daarbij de hulp van zijn vroegere vriend Roman Pearce (Tyrese) en undercover-agente Monica Clemente (Eva Mendes).

Het verhaaltje is uiteraard maar een voorwendsel om zoveel mogelijk rond te scheuren in felgekleurde, computer-afgestelde en met stikstof en lachgas opgedreven bolides, en eigenlijk kan ons dat weinig schelen. De stoere macho-praat van de beide hoofdacteurs -vooral als ze in een race-duel verwikkeld zijn- is er echter teveel aan. Andere adjectieven dan 'big and incredibily stupid' zijn voor Tyrese -net een moderne versie van B.A. uit The A-Team- niet van toepassing. Andere zinnen dan "Ain't that some driving for your ass!" en "Check that shit out" krijgt deze pummel trouwens niet over zijn lippen.

De uitzending van The Making of 2F2F leerde ons dat hoofdrolspeler Paul Walker, nadat hij een paar slipcursussen in het kader van de film had gevolgd, de smaak dermate te pakken had gekregen dat hij een professioneel racing-team uit de grond wou stampen. De snul. Het zoveelste geval van iemand die denkt klaar te zijn voor de Olympische Spelen nadat hij pas met bandjes heeft leren zwemmen. Hopelijk voor hem heeft hij nog wat lachgas op overschot als hij tegen het decor plakt.

Ergst van al is dat 2F2F, in een krampachtige poging om te refereren aan de 'Moeder Aller Achtervolgingsfilms' en zo mee te profiteren van diens glorie, zich bezondigt aan zuivere heiligschennis. Men bedacht Brian O'Connor immers met de nickname Bullitt. Ha! Al wie het aandurft om de immer zwijgzame, ondoorgrondelijke, charismatische Steve McQueen -a.k.a. 'The Coolness Himself- te vergelijken met een schaapachtig lachende, nonsens declamerende beach-boy in gympies en bermuda, verdient het om onder de brede banden te belanden van een uitgebouwde Ford Ka, bij voorkeur één met metallic-yellow lak.

Pol Van Achter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Na een gigantische jump landen Roman en Connor met hun Ford Mustang op het privé-jacht van Carter Verone. Ze bevrijden under-cover agente Monica. De politie rekent Verone en diens drugsbende in.